Kemi

Salte, ioner og fældning

15. juni 2014 af zehraa (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej, jeg skal op til mundtlig eksamen imorgen og har stadig ikke fundet svar på følgende:

Beskriv hvordan Salpeter (KNO3) kan udvindes ved saltsydning med NaNO3 og KCl som udgangspunkt. Kom eventuelt ind på problemer ved saltsydningen og mulige løsninger af disse.

Forklar hvordan man ved fældningstitrering kan bestemme koncentrationer af chlorid ioner tilbage i opløsningen.

Nogle der kan hjælpe?? Han har også vedlagt en graf, ved ikke om den hjælper... Men tjek dokumentet, det er nr 2..

Brugbart svar (0)

Svar #1
15. juni 2014 af mathon

KNO3             NaNO3          KCl
opløselighed i g/100 mL                             247100            180100          56,7100
opløselighed i g/100 mL                             13,320             92,125          34,420

Svar #2
15. juni 2014 af zehraa (Slettet)

Hej mathon, lækkert at du kommer med et svar, men vil du være sød at uddybe en smule.

Hvilken af spørgsmålene dækker det over? Jeg er ikke så forfærdelig god til kemi såå.. 

Til eksamen skal jeg så bare vise ham det skema op på tavlen eller? Hvad kan jeg sige om den udover at de har en opløselighed på 247^100 ved g/100mL

Brugbart svar (0)

Svar #3
16. juni 2014 af mathon

Det drejer sig om at producere KNO3:

Ved 100°C er KNO3 særdeles opløseligt, så man har sikkerhed for, at K+-ioner og NO3--ioner er
            righoldigt til stede. Ved langsom afkøling til omkring 20°C falder opløseligheden af KNO3 drastisk, og
            betydeligt mere end det er tilfældet for NaNO3 og NaCl. Det betyder, at KNO3 udfældes. Den
            overliggende opløsning kan nu hældes fra og det ønskede produkt KNO3 er tilbage.

Skriv et svar til: Salte, ioner og fældning

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.