Fysik
AKUT HJÆLP! hvordan man udregner = Tan opløftet i minus 1- skal til eksamen i morgen
hvordan udregner man noget i opløftet minus 1 i tangens? Jeg bruger kun den lommeregner der findes på computeren men den burde kunne gøre det. Jeg skal regne vinklen ud til et optisk gitter og jeg kender kun afstand fra centralplet til lilla lys 1,3 cm og afstand fra gitter til væg 5 cm. Jeg skal til eksamen i morgen, så det ville være dejligt hvis jeg fik hjælp.
Svar #1
16. juni 2014 af Andersen11 (Slettet)
Der er ikke tale om at opløfte noget i potensen -1. Funktionen tan-1() er den inverse funktion til funktionen tan() . Tallet y = tan-1(x) er det tal y, hvis tangens er lig med x. I dit eksempel har du så
tan(v) = 1,3/5 = 0,26 .
I Windows Calculator taster man 0,26 , derefter trykker man på knappen "Inv", og endelig på knappen
tan-1 . Hvis lommeregneren er sat til "Degree" får man direkte vinklen i grader.
Svar #2
16. juni 2014 af hesch (Slettet)
Tan-1( α ) = arcus tangens( α ), altså den inverse funktion, hvis det er det du mener ?
Det er en meget misvisende notation, for tan-1 er ikke lig med 1 / tan.
Svar #3
16. juni 2014 af Glakul (Slettet)
1 million gange tak!
Jeg har trukket emnet "Bølger og lys- afstandsbestemmelse"
Hvor jeg har en del om hvordan bølger og lys fungerer. Det jeg har om afstandsbestemmelse omhandler Hobbles lov og rødforskydning i Universet. Mener i at jeg også skal have noget om afstandsbedømmelse her på jorden? Den gammeldags brug af trigonometri er nemlig også nævnt i bogen.
p.s jeg skal op i C niveau
Skriv et svar til: AKUT HJÆLP! hvordan man udregner = Tan opløftet i minus 1- skal til eksamen i morgen
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.