Samfundsfag

Velfærdsmodeller og kapitaler?

17. juni 2014 af maripb (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hejsa:)

Jeg arbejder lige nu med den korporative velfærdsmodel (konservertiv, forsikringer familie mv.) og tænker, om man kan snige nogel Bourdieu og kapitalformer ind..

Menneskers resourser afhænger af deres kapital, og jeg tænker, at der altså er forskel på hvilke kapitaler der er ressurcegivende i de forskellige velfærdsmodeller, og derfor kunne det være rellevant?? Eller er jeg ude på et sidespor her? :)

Jeg tænker....

Kulturel kapital = Uddannelse og job -> Vigtigt i den korporative model fordi arbejdsmarkedet er sikkerhedsnettet.

Social kapital = Sociale relationer = Vigtigt i den korporative model fordi familie og netværk er sikkerhedsnettet.

Er der nogen som kan fortælle mig, om jeg er ude i noget rigtigt hér, eller om jeg kører den lidt for langt ud?

Kh. Maia :)

Brugbart svar (0)

Svar #1
18. juni 2014 af 123434 (Slettet)

Kulturel kapital:Hvis man har en lang uddannelse, har man stor kulturel kapital

Økonomisk kapital:Hvis man har mange penge, har man stor økonomisk kapital

Social kapital:Hvis man har mange venner eller et stort netværk, har man stor social kapital

Kulturel kapital er godt, fordi at en god uddannelse ofte giver et job, hvor man tjener mange penge. I den korporative/selektive velfærdsmodel. Man er i Tyskland forsikret via sit arbejde. Gennem arbejdspladsen indbetales en del af ens løn til pension og sygeforsikring. Folk, der tjener mange penge, betaler mest til disse ordninger. Men til gengæld får de også flere penge tilbage fra systemet igen i form af større pensioner og arbejdsløshedsunderstøttelse. 

Økonomisk kapital er også vigtigt. Forældre vil ofte betale deres børns uddannelser. Hvis forældrene har mange penge, vil børnene sandsynligvis komme på gode universiteter, og dermed blive mere eftertragtede for arbejsmarkedet

Social kapital er også vigtigt. Grunden til at staten ikke tilbyder gratis uddannelser og plejehjem er, at hele modellen er bygget op på, at familien sikrer hinanden. Børnenes uddannelse betales af forældrene. Når forældrene bliver gamle, vil børnene enten passe dem, eller de vil betale forældrenes plejehjem. Man sikrer hinanden inden for familien. 

Skriv et svar til: Velfærdsmodeller og kapitaler?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.