Kemi

Haster eksamen i morgen

17. juni 2014 af zartorium (Slettet) - Niveau: C-niveau

Hej.

I min rapport bliver der spurgt om hvorfor vi laver forsøget i mørke altså putter dem i alufolie.

det går ud på at jeg skal finde ud af hvilken af de 3 olivenolie,smørfedt (smeltet), og vindruekerne er mest umættede. og efter jeg puttede dem i 3 reagens glas, tilsætter vi 2ml heptan fordi vi ikke kan bruge vand til at opløse de 3 olier da vand er polært og vil trække sig væk fra de upolær?

Der næst ryster så olien er opløst og tilsætter 2ml bromvand i efter det dækkes de til så der ikke kommer lys. Hvorfor er det lige endlig at vi tilsætter bromvand?

og grunden til at vi sætter dem i mørke er så vi ikke danner en substitution, men er det bare det? og når sætter dem i mørke får vi en addition? 

Brugbart svar (0)

Svar #1
17. juni 2014 af Heptan

Ja du er på rette spor, der sker en addition når brom reagerer med umættede forbindelser. Brom kan imidlertid også lave substitution, men det sker kun når der er lys til stede. Lyset kan bryde bindingen i Br-Br molekylet, så de enkelte brom-atomer kan reagerer.

Additionen sker også, selvom der er lys, men den sker kun hvis molekylet Br-Br ikke er blevet spaltet af lyset.

Brom findes normalt på formen Br-Br, dvs. dibrom.

Svar #2
17. juni 2014 af zartorium (Slettet)

hvad er grunden til at jeg tilsætter bromvand i? er det får et vise at den er umættede?

Brugbart svar (0)

Svar #3
18. juni 2014 af Heptan

Ja

Skriv et svar til: Haster eksamen i morgen

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.