Dansk
1. 2. og 3. personfortæller..
hej!
jeg skal op til afgangsprøve på tirsdag, og jeg skal analysere teksten " jomfruen" af Kim Fupz Aakeson, og jeg ville vide om teksten er 1., 2., eller 3. personfortæller..
håber, at i kan hjælpe:)
Svar #2
20. juni 2014 af Mouniab (Slettet)
http://dl.dropboxusercontent.com/u/3105342/Andet%20arbejde/Dansk/En%20masse%20tekster/Jomfruen%20-%20Kim%20Fupz%20Aakeson.pdf
der mangler lidt mere af historien, et par linjer...
Svar #3
20. juni 2014 af Ganymedes
Tak, men af en eller anden grund, går min pc i hack, når jeg forsøger at åbne siden.
Kan du eventuelt sende et afsnit på SP i stedet? Fem-seks linjer er nok.
Svar #4
20. juni 2014 af Mouniab (Slettet)
kan ikke kopier teksten, kan du ikke søge " jomfruen kim fupz aakeson tekst" så kommer den op
Svar #5
20. juni 2014 af policemanmem
1. personsfortæller: bruger 'jeg'. Eks. "Jeg startede i skole, da jeg var 6 år gammel. Dengang var vi lige flyttet fra Odense, og derfor havde jeg det svært med at finde mig til rette i de nye omgivelser."
2. personsfortæller: bruger 'du' - meget sjælden.. har faktisk aldrig læst en historie med den slags fortæller, men her er det som om læseren tiltales personligt med et 'du'. Et engelsk eksempel er fra 'Bright Lights, Big City' (siger wikipedia): "You are not the kind of guy who would be at a place like this at this time of the morning. But here you are, and you cannot say that the terrain is entirely unfamiliar, although the details are fuzzy".
3. personsfortæller: bruger 'han'/'hun'/egennavne, som i din eksempeltekst 'Jomfruen'. Eks. 'Lars var en kvik dreng, der var glad for fodbold. Han trænede 4 gange om ugen, og derfor blev han hurtigt rigtig godt til det".
Håber det gav klarhed over, hvad hver slags fortælling indebærer.
Skriv et svar til: 1. 2. og 3. personfortæller..
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.