Matematik
Eksempeler på andengradspolynomier i virkeligheden
Hej Studieportalen
Jeg undrer mig over hvornår man bruger andengradspolynomier i hverdagen. Jeg har svært ved at se hvordan jeg kan lave en virkelighedsorinteret opgave, altså lave en andengradspolynomie ud fra virkelige ''tal''
håber at der er nogle der kan hjælpe mig
Tak på forhånd
Svar #1
20. juni 2014 af Andersen11 (Slettet)
Man bruger 2.-gradspolynomier i forbindelse med beskrivelsen af bevægelse med konstant acceleration, for eksempel ved skråt kast, frit fald, opbremsning med konstant acceleration.
Svar #2
20. juni 2014 af mathon
En landmand har 100 meter hegn til at lave en rektangulær indhegning til en hest. Bestem indhegningens bredde og længde, så arealet bliver så stort som muligt.
Svar #3
20. juni 2014 af taulov240 (Slettet)
har stadig lidt svært ved at se hvordan jeg skal sætte det ind i funktionen! er der mulighed for at i kunne lave et eksempel, hvor i sætter tal på, og måske understrege hvordan a,b og c kommer i spil.
håber at jeg kan formulere mig godt nok!
Svar #4
20. juni 2014 af Andersen11 (Slettet)
Brug eksemplet fra #2.
Et rektangel med sider L og B skal have en bestemt omkreds O = 100 m og det størst mulige areal. Man har altså
2L + 2B = 100 ,
hvoraf
B = 50 - L .
Rektanglet areal er da
A = L·B = L·(50 - L) = -L2 + 50L ,
og man skal da finde maksimum for funktionen A(L) , dvs. man skal bestemme toppunktet for 2.-gradspolynomiet A(L) = -L2 + 50L .
Svar #5
20. juni 2014 af taulov240 (Slettet)
tror at jeg går videre med det her :) mange tak for hjælpen
Svar #6
20. juni 2014 af hesch (Slettet)
#0: I den virkelige verden, modellèrer og regulerer man ofte fx maskiner eller termiske systemer vha. polynomier generelt. Disse fremkommer ved, at man transformerer differentialligninger for systemet til fx den Laplace transformerede, der typisk er polynomier, hvor 2. grads polynomier så er et specialtilfælde.
Men matematikere/fysikere/ingeniører ææælsker at omforme overføringfunktioner/reguleringsfunktioner for systemer til en form, baseret på polynomier, fordi de er så enkle og lette at regne på. :)
Så der er en kæmpeverden udenfor hestefolden, hvor man regner på polynomier generelt, med komplekse rødder og hele svineriet.
Svar #7
21. juni 2014 af taulov240 (Slettet)
hold da op! Jeg har bare hørt mange (inkl min matematiklærer) sige, at andengradspolynomier ikke rigitgt er noget man bruger i hverdage. Det lyder som om, at det godt kan betale sig at følge med i timen, når vi skal snakke om polynomier :)
Svar #8
21. juni 2014 af hesch (Slettet)
#7: Mere "blod på tanden":
I lærer ikke ( senere hen ), hvordan man finder rødder i fx 8. gradspolynomier "manuelt". Det programmerer man en PC til. Men I lærer hvordan man i princippet finder dem, for nogen skal jo kunne programmere computeren.
Ud fra Laplace transformerede overføringfunktioner/reguleringsfunktioner, kan man danne en fx 8. grads karakterligning, hvis koefficienter ændres, når man fx belaster en motor med varierende inerti ( robotten strækker armen ud, hvorved den inertielle last vokser, når robotten svinger armen ). Når koefficienterne ændres, ændres rødderne også for karakterligning, og de vandrer nu ad kurver ( 8 stk. ), kaldet rodkurver.
Ud fra rodkurverne kan man se, hvordan motoren ændrer adfærd som funktion af ændret inerti, og adfæren kan man styre ved at lade rodkurverne løbe ad bestemte veje i en kompleks talplan. Det er som at anlægge en slalombane, hvor skiløberen skal passere bestemte porte ( højre om de røde markeringer, og venstre om de grønne ). Men i stedet for at flytte rundt på disse markeringer, ændrer man på regulatorens egenskaber/indstillinger, indtil rodkurverne forløber, som de skal.
Herefter tester man reguleringsparametrene på den virkelige maskine, og det virker hver gang, helt som forudset, og efter specifikationerne.
Det bruger man polynomier til !
Skriv et svar til: Eksempeler på andengradspolynomier i virkeligheden
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.