Kemi

Magnesium i syre

21. juni 2014 af 876543 (Slettet) - Niveau: C-niveau

Hej! 

Jeg har lavet et forsøg, hvor et stykke magnesium blev tilsat svovlsyre, men er i tvivl om reaktionen, kan det passe at det er H2SO4(l) + Mg(s) →  H2(g) + MgSO4(s)+  E–varme?

Efter magnesium blev tilsat, steg temperaturen - hvordan kan det være?

Tak på forhånd!

Brugbart svar (0)

Svar #1
21. juni 2014 af RachaelN (Slettet)

Ja - pas dog på med tilstandsformerne.

H2SO4(aq) + Mg(s) → H2(g) + MgSO4(aq)

Temperaturen stiger, fordi der er tale om en exoterm reaktion. Dvs. ved reaktionen afgives der varme (=energi) til omgivelserne. 

Svar #2
21. juni 2014 af 876543 (Slettet)

Det giver mening, mange, mange tak! 

Måske du også lige kunne hjælpe mig med et andet reaktionsskema, for dette forsøg? 

''I et tørt reagensglas blandes én spatelfuld ammoniumchlorid og én spatelfuld calciumhydroxid. Opvarm og bemærk lugten af den udviklende luftart. Prøv den dannede gas med et stykke indikatorpapir, der er fugtet med vand, ved at holde papiret hen over glassets mundig.''

Min lærer sagde at reaktionen hedder ''bruttoreaktion'', men kan ikke finde en formulering af, hvad det betyder..

Brugbart svar (1)

Svar #3
21. juni 2014 af RachaelN (Slettet)

Når din lærer siger bruttoreaktion, så skal du bare tænke på, at han mener selve reaktionsskemaet eller bare "kun det der sker" - dvs. tilskuerioner ikke inkluderet. 

Reaktionen mellem ammoniumchlorid og calciumhydroxid er reelt en syre-basereaktion, så du må have konstateret at indikatorpapiret blev blåligt, da ammoniak, som dannes er en svag base:

NH4+(aq) +  OH- (aq) → NH3(g) + H2O(l) 

Reaktionsskemaet er ikke afstemt :) 

Skriv et svar til: Magnesium i syre

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.