Studievalg og videregående studie

Ny uddannelse efter en bachelorgrad?

30. juli 2014 af supdanny (Slettet)

Hej alle!

Min situation er som følger: Jeg har en bachelorgrad i jura og mangler blot at skrive specialet for at få kandidatgraden. Jeg besluttede mig dog for at skifte retning til en diplomingeniør. Jeg er nu halvanden år inde i diplomingeniørgraden, men har fundet ud af, at man kun kan vende tilbage til sin oprindelige uddannelse, hvis det er mindre end 2 år siden, man afmeldte sig uddannelsen. 

Jeg ønsker både en cand.jur-grad og at færdiggøre min diplomingeniør.

Hvad kan jeg gøre? 

Jeg overvejer at melde mig ind på jurastudiet om et halvt år igen, når jeg alligevel skal til ingeniørpraktik - og her skrive mit speciale samtidigt med, at jeg er i ingeniørpraktik. Vil jeg dog imidlertid efterfølgende kunne vende tilbage til mit ingeniørstudie eller forhindrer kandidatreglen mig i at genoptage ingeniørstudiet, selvom jeg har gennemført 2 år af det?


Brugbart svar (0)

Svar #1
30. juli 2014 af Hansijensen (Slettet)

Kandidatreglen gør at du kan bliver optaget hvis der er ledige pladser, dette vil jeg ikke tro er et problem 2 år inde i studiet. Uden at kende meget til optagelseskravene vil jeg tro det bliver et større problem hvis du vil læse videre på en bestemt civilingeniøruddannelse.


Brugbart svar (0)

Svar #2
30. juli 2014 af bayarea (Slettet)

Du skal være opmærksom på, at man normalt ikke må være inskrevet ved mere end én videregående uddannelse ad gangen. Selvom du er i ingeniørpraktik, er du vel fortsat indskrevet på uddannelsen - og der kan derfor opstå et problem.

Umiddelbart tror jeg dog ikke, der vil være et problem, hvis du holder et halvt års pause fra ingeniørstudiet for at skrive jura-speciale - for efterfølgende at tage i praktik. Så længe der er ledige pladser på uddannelsen (og det vil der være så sent i forløbet), tager du jo ikke pladsen fra en anden.

Studievejledningen ved dit universitet vil i dette tilfælde være mest behjælpelige, da de ligger inde med de præcise regler, studieordninger mv.


Skriv et svar til: Ny uddannelse efter en bachelorgrad?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.