Studievalg og videregående studie

Ny uddannelse efter en bachelorgrad?

30. juli 2014 af supdanny (Slettet)

Hej alle!

Min situation er som følger: Jeg har en bachelorgrad i jura og mangler blot at skrive specialet for at få kandidatgraden. Jeg besluttede mig dog for at skifte retning til en diplomingeniør. Jeg er nu halvanden år inde i diplomingeniørgraden, men har fundet ud af, at man kun kan vende tilbage til sin oprindelige uddannelse, hvis det er mindre end 2 år siden, man afmeldte sig uddannelsen. 

Jeg ønsker både en cand.jur-grad og at færdiggøre min diplomingeniør.

Hvad kan jeg gøre? 

Jeg overvejer at melde mig ind på jurastudiet om et halvt år igen, når jeg alligevel skal til ingeniørpraktik - og her skrive mit speciale samtidigt med, at jeg er i ingeniørpraktik. Vil jeg dog imidlertid efterfølgende kunne vende tilbage til mit ingeniørstudie eller forhindrer kandidatreglen mig i at genoptage ingeniørstudiet, selvom jeg har gennemført 2 år af det?


Brugbart svar (0)

Svar #1
30. juli 2014 af Hansijensen (Slettet)

Kandidatreglen gør at du kan bliver optaget hvis der er ledige pladser, dette vil jeg ikke tro er et problem 2 år inde i studiet. Uden at kende meget til optagelseskravene vil jeg tro det bliver et større problem hvis du vil læse videre på en bestemt civilingeniøruddannelse.


Brugbart svar (0)

Svar #2
30. juli 2014 af bayarea (Slettet)

Du skal være opmærksom på, at man normalt ikke må være inskrevet ved mere end én videregående uddannelse ad gangen. Selvom du er i ingeniørpraktik, er du vel fortsat indskrevet på uddannelsen - og der kan derfor opstå et problem.

Umiddelbart tror jeg dog ikke, der vil være et problem, hvis du holder et halvt års pause fra ingeniørstudiet for at skrive jura-speciale - for efterfølgende at tage i praktik. Så længe der er ledige pladser på uddannelsen (og det vil der være så sent i forløbet), tager du jo ikke pladsen fra en anden.