Studievalg og videregående studie

Kandidatuddannelse eller arbejde?

01. august 2014 af emmale (Slettet)
Hej, mit navn er Emma.
Jeg er blevet færdig med min gymnasial uddannelse og skal til at gå igang med min erhvervsakademiuddannelse. Men det jeg undrer mig over er, at når jeg er færdig med min erhversakademiuddannelse, skal jeg så videre til kandidatuddannelse eller kan jeg finde et arbejde.

Hvis jeg skal tage min kandidatuddannelse, kan jeg så gøre det i udlandet f.eks England, også få min SU med?

hvis jeg skal finde et arbejde, kan jeg så finde arbejde i udlandet hvis jeg har en dansk uddannelse?

Tak på forhånd. :)

Brugbart svar (0)

Svar #1
01. august 2014 af LarsJensen0 (Slettet)

Hej Emma,

efter en erhvervsakademiudannelse (datamatiker, markedsføringsøkonom m.fl.) er det meningen at man tager et arbejde. Uddannelserne er lavet direkte til bestemte job-funktioner/typer og man får gennem praktik-perioden og afgangsprojektet mulighed for at prøve faget og de funktioner der hører til allerede inden man er færdig.

Nogle bacheloruddannelser kan man tage på kort tid efter en erhvervsakademiuddannelse, eksempelvis kan man få en del merit på datalogi(bachelor)uddannelsen på AAU, hvis man først har taget en datamatikeruddannelse.

Efter en bacheloruddannelse, tager de fleste en kandidatuddannelse, da der ikke rigtigt er nogen der efterspørger universitetsuddannede der "kun" har en bachelor-grad, visse ingeniørfag undtaget. Efter kandidatuddaddanelsen tager langt de fleste et arbejde, hvis man da ikke læser en ph.d...

I mellemrummet mellem de korte (erhvervsakademi) og lange (bachelor+kandidat) videregående uddannelser, findes de mellemlange uddannelser, typisk profesionsbachelorer, eksempelvis jordemor og sygeplejerske. Det er også meningen at man efter disse uddannelser tager et arbejde, men man kan læse videre på enten specielle kandidat- eller masteruddannelser.

Og så er der en hav af undtagelser der ikke passer ind i min korte gennemgang ovenfor, læs mere på ug.dk  (-: 

Du kan få SU til en eller flere videregående uddannelser, dog maks 60 måneder. Der er i vid udstrækning mulighed for at tage SU med inden for EU (eøs?) landene.

Hilsen Lars


Skriv et svar til: Kandidatuddannelse eller arbejde?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.