Studievejledning
Faglig supplering
Hej studieportalen, jeg er en smule i tvivl angående en supplering. Hvis jeg skal søge ind på en videregående uddannelse på universitetet, der kræver at jeg har haft dansk A, engelsk B og russisk A og historie B på STX (alle fag skal være bestået), og jeg er dumpet historie på A, er der så noget jeg kan gøre for ikke at bruge tid på at supplere historie? Er det ikke noget med at hvis man ikke har bestået et fag på f.x B eller A niveau, at man så kan tage ned på skolen og anmode om at få udleveret en attest på, at faget er bestået på det underliggende niveau??
Svar #1
03. august 2014 af BadBoyBard (Slettet)
Buakaw,
Ingen grund til fagligt at supplere noget -- Kontakt lige din rektor, hvis du rent faktisk har bestået faget på B-niveau. Så vidt jeg ved, er det rent faktisk muligt at søge ind og blive optaget med et rektorbrev, hvis du har bestået historie på B-niveau.
Besvarer dette dit spørgsmål?
Bard
Svar #2
03. august 2014 af DrProfEvil (Slettet)
Hej Buakaw
Det som #1 siger er ganske rigtigt.
Nu ved jeg ikke hvor du har gået i skole henne af, men jeg ved at det kan være svært at få et sådant brev, da jeg har måttet hjælpe en eks med det.
At det kan være svært skyldes:
#1 Nogle rektorer er, desværre, bare ikke særligt flinke (så er det sagt pænt).
#2 En del rektorer ved ikke at en sådan mulighed findes, og skal derfor have det at vide før der sker noget.
Hvis du kigger i Stx-bekendtgørelsen, kap. 13, §142, kan du se reglerne om det.
Læs mere her: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=152507#Kap13
Bemærk: Der står KAN, ikke SKAL. Det vil betyde at rektor reelt kan nægte at udlevere et sådant brev.
Bemærk også: At hvis rektor opfylder det først nævnte kritirie, og nægter at udlevere et sådant brev, er det muligt at ringe til undervisningsministeriet, og snakke med en hulens masse mennesker. Når du har snakket med nok mennesker, kommer du højt nok op i systemet (måske endda meget højt op i systemet). Meget højt oppe i systemet, er der nogle flinke folk, hvis du taler med de flinke folk, kan du være heldig (ingen garantier) at de beslutter sig for at sende en meget flink email til din gamle rektor. Når din gamle rektor modtager denne meget flinke email fra disse meget flinke, meget højt placerede, folk, vil der typisk gå et lille kvarter, til brevet er på vej til dig.
Ansvarsfraskrivelse: Ovenstående procedure er meget omstændig, og ikke garanteret at virke. Det kræver lige dele held og flinkhed fra din side, at få det til at virke. Desuden er det langt nemmere, hvis rektor nu bare giver dig det brev.
Skriv et svar til: Faglig supplering
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.