Kemi

reaktionstype

07. august 2014 af Sneharusha (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej, jeg er igang med denne opgave, hvor jeg allerede kom i tvivl omkring den første delopgave. Jeg tror, at reaktionen er en fældningsreaktion, hvor AgCL er det tungopløselig stof. Men er ikke helt sikker på det. Kan i hjælpe mig med hvorfor det er det og i såfald hvorfor der er en fældningsreaktion.

Opgaven:

Screen Shot 2014-08-07 at 21.14.39.png

Brugbart svar (1)

Svar #1
07. august 2014 af BadBoyBard (Slettet)

Mampalam, 

Ag ligger jo meget højt i spændingsrækken, og det eneste Ag salt, der er letopløsligt er AgNO3. Men når Ag+ kommer i kontakt med en Cl- ion, er det her, at det tungtopløslige salt AgCl dannes og udfældes. 

Så mit svar er: JA! Du har helt ret i, at der er tale om fældningsreaktion. 

Besvarer dette dit spørgsmål?

Bard

Brugbart svar (0)

Svar #2
07. august 2014 af LubDub (Slettet)

ja fordi der dannes bundfald

Ag+ (aq)     +     Cl- (aq)     ----->     AgCl (s)

Svar #3
07. august 2014 af Sneharusha (Slettet)

Nu har jeg i hver fald fået afklaret at det er en fældningsreaktion. Men er stadig ikke helt med på hvorfor. Ag ligger højt oppe i spændigsrækken, men i forhold til hvilket stof? Kunne det ikke være en anden reaktion selvom Ag ligger højt oppe i spændingsrækken. Disse spørgsmål gør mig forvirret.

Brugbart svar (1)

Svar #4
07. august 2014 af LubDub (Slettet)

det er en fældningsreaktion

fordi der dannes bundfald

se evt. http://da.wikipedia.org/wiki/F%C3%A6ldningsreaktion

Brugbart svar (1)

Svar #5
07. august 2014 af BadBoyBard (Slettet)

#3: Se på det på denne måde. 

AgNO3(aq) + NaCl(aq) ---> AgCl(s) + Na+(aq) + NO3-(aq)

Hvis et metal ligger højt oppe i spændingsrækken, er der kun få anioner (e.g. NO3-, Cl-), som metal ionen kan danne salt med med uden at bundfælde i en opløsning/være tungtopløsligt. Du ved jo, at en positiv ladning og en negativ ladning vil tiltrække hinanden. Og når du blander AgNO3(aq) + NaCl(aq) med hinanden, vil du jo have følgende ioner, der svømmer rundt i din blanding:

Na+(aq) + NO3-(aq) + Ag+(aq) + Cl-(aq)

Ja, sølvionerne vil blive tiltrukket af de negative ladninger Cl- og NO3-. Hvis en NO3- tiltrækker Ag+ sker der jo ikke noget. Men det er først, når Ag+ danner salt med Cl-(aq), at der sker bundfældning, da dette salt er tungtopløsligt. Na+ kan jo danne salt med begge anioner uden at bundfælde, men det kan Ag+ ikke. Dette er netop fordi, at Na+ ligger lavere i spæningsrækken en Ag+

Hvilke salte, der er tungtopløslige vil ofte oplyses til dig til en eksamen. 

Kaster dette lidt lys over tingene?

Bard

Svar #6
07. august 2014 af Sneharusha (Slettet)

Ja, der gør det. Mange tak :) Nu skriver du at de tungopløsligesalte vil blive oplyst. Tænkte på at i denne reaktion, er der så nogle måder at så det på? Jeg ved at (s) betyder fast stof, men indiker det på nogle måder at stoffet er tungtopløsligt?

Brugbart svar (0)

Svar #7
08. august 2014 af Hippocampus (Slettet)

At et stof er på formen (s) indikerer ikke, om det er letopløseligt eller tungtopløseligt. Det indikerer blot, at stoffet er på fast form. Et tungtopløseligt er defineret som et stof hvis masseprocent er under 1 % i en mættet opløsning. Følg linket nederst og se tabellen - her vil du kunne se, med hvilke stoffer man får et hhv. tungtopløseligt stof og letopløseligt stof, når specifikke komponenter reagerer med hinanden. 

http://www.wollike.dk/MICHAEL/kemanl/oplsalte.htm

Brugbart svar (0)

Svar #8
08. august 2014 af Heptan

Når man skriver et produkt på formen (s) i en vandig opløsning vil det oftest være fordi stoffet er tungtopløseligt, ellers ville man skrive (aq).

Heraf kan man altså ud fra et reaktionsskema direkte se, om reaktionen er en fældningsreaktion.

Brugbart svar (0)

Svar #9
08. august 2014 af Hippocampus (Slettet)

Korrekt, men symbolet i sig selv indikerer ikke, om det er et tungtopløseligt stof. Der er afvigende tilfælde. 

Brugbart svar (0)

Svar #10
08. august 2014 af BadBoyBard (Slettet)

#6: Mit svar er: "Det kommer an på". 

Symbolet i sig selv vil jo ikke indikerer, om stoffet er tungtopløsligt, hvilket #9 også forklarer meget godt.

Men i en situation som denne:

AgNO3(aq) + NaCl(aq) ---> AgCl(s) + Na+(aq) + NO3-(aq)

vil (s) indikere, at stoffet er tungtopløsligt, da man ellers vil skrive det på (aq) form, hvilket #8 også forklarer meget godt. 

Men det er oftest i databogen, at du kan se, hvilke anioner en metal ion kan danne salt med og hvor meget af det salt kan opløses i en væske. Hvis opløsligheden af et salt ligger på 1.02*10-2 er det sikkert at sige, at saltet er tungtopløsligt. 

Besvarer dette dit spørgsmål?

Bard

Skriv et svar til: reaktionstype

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.