Kemi
What?! :/
Okay, så min lære har besluttet sig for at allerede at give os lektier for, før skolen egentlig er startet -_- og jeg sidder fast med denne her opgave og forstår bare ikke hvordan jeg skal løse den... Min søster og jeg har prøvet at finde ud af det men vi er helt blanke :/ og opgaven ser således ud:
Du er ansat på et mejeri og har ansvaret for rengøring af det automatiske system til påfyldning af mælkekartoner. Det rengøres med NaOH og skylles med vand. Systemet har brug for 500 liter 0,2 M NaOH, som blandes i en tank. Forklar hvordan du vil lave denne opløsning.
Svar #1
09. august 2014 af BadBoyBard (Slettet)
Daniakader1,
Det er disse formler, du skal anvende:
(1.1)
Og:
(1.2)
Start baglens. Du har allerede fået oplyst c og V. Brug dem til at beregne n ved at anvende formel (1.2). Når det er gjordt kan du så beregne hvor meget massen af det NaOH pulver, du skal bruge skal være ved at anvende formel (1.1).
Og ved opslag i en databog ved du også, at MNaOH= 39.997 g/mol .
Prøv at se, om du ikke kan finde ud af noget selv. Hvis det går helt i stå, så skriv du bare her igen.
Håber dette kaster lidt lys over tingene.
Bard
Svar #3
09. august 2014 af LubDub (Slettet)
massen af NaOH
m = n • M = c • V • M = (0,2 mol/L) • (500 L) • (39,997 g/mol) = 3999,7 g ≈ 4,0 kg
Svar #4
09. august 2014 af BadBoyBard (Slettet)
#2: Ok - helt fint. Selv tak.
P.s. Det er nu en del tid siden jeg forlod laboratoriet, men måden du fremstiller blandingen på rent praktisk er ved at du tager en tank med >500 liter. Du tilsætter den masse af stoffet, du skal anvende i bunden. Derefter fylder du op til 500 liter stregen. Hvis du gør dette, vil du og systemet få den ønskede blanding.
Der står også i din opgave, at du skal beskrive, hvordan du vil lave blandingen, og det er på en tilsvarende måde, som jeg beskrev foroven.
Bard
Svar #5
10. august 2014 af bjerg11 (Slettet)
BadBoyBard
Du er har en ekspertise i dette område. Kan du fortælle om det også kunne være praktisk at røre de ca. 4 kg NaOH i tanken, så man kan bruge det til rensning. Jeg tror, at det skal beskrives i detaljer, da det er en stor blandning.
Svar #6
10. august 2014 af BadBoyBard (Slettet)
XJX,
Ja, det er vigtigt du eller en maskine i dit projekt rører rundt i tingene i din 500 L tank, da NaOH pulveret vil blive bedre opløst derved. Hvis du bare kommer de 4 kg ned i tanken og derefter tilsætter vand til der tilsammen er 500L vil du typisk indse, at der dannes (lidt) bundfald, hvilket vil have en delvis påvirkning på din concentration.
Så ja, det er praktisk og til en vis grad vigtigt at der rørers rundt for, at tanken har din ønskede concentration.
Besvarer dette dit spørgsmål?
Bard
Skriv et svar til: What?! :/
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.