Kemi

Rensning af Cr3+

10. august 2014 af freakymind (Slettet) - Niveau: A-niveau

Jeg har til opgave fået følgende formulering:

Spildevandet fra en sådan forkromningsfabrik indeholder Cr3+. Du bliver sat til at finde rensningsmetoder. Du skal undersøge følgende muligheder for at rense for Cr3+, som den tekniske afdeling har forslået, men de er lidt usikre på om de virker:

Tilsætning af jernspåner,
Tilsætning af kobberspåner,
Tilsætning af aluminiumsspåner.

Du skal besvare med forklaringer og evt. reaktionsskemaer (altså: hvad sker der, når du blander en opløsning af Cr3+-ioner med hhv. jern-, kobber- eller aluminiumsspåner?). Bemærk at krom skal placeres i spændingsrækken mellem zink og jern.

Jeg formår at Cr3+ ionen vil med jernspånerne indgå i en redox reaktion, men ellers ved jeg ikke hvad jeg ellers skal angive, og hvad der vil ske med Cr3+ ionen 

Brugbart svar (0)

Svar #1
10. august 2014 af mathon

Tilsætning af aluminiumsspåner

Fe og Cu er mere elektronegative end Cr, hvorfor Fe og Cu ikke donerer elektroner til Cr3+

medens
                 Al er mindre elektronegativ end Cr, hvorfor Al donorer elektroner til Cr3+.

Al\: \: \: +\: \: \: Cr^{3+}\: \: \: \rightarrow \: \: \: Al^{3+}}\: \: \: +\: \: \: Cr

Skriv et svar til: Rensning af Cr3+

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.