Kemi
Identifikation
Hej,
Jeg har meget svært ved at forstå den vedhæftede opgave. Er der måske en, som kan forklare mig opgaven? Den lyder såldes:
a) Gør rede for hvordan du ved hjælp af universalindikatorpapir (pH-papir) og de udleverede reagenser kan afgøre, hvilke glas, der indeholder hvilket stof.
Det ville super fedt!
På forhånd tak
Svar #1
24. august 2014 af BadBoyBard (Slettet)
#0: Kig på de funktionelle grupper. F.eks.
- Hvis du har en syregruppe (R-COOH), vil du kunne identificere denne ved en indikatorpapir, da opløsningen vil være sur.
- En dibrom opløsning vil typisk nedbryde doppeltbindinger, saå du vil kunne påvise molekyler eller umættede fedtsyrer ved en Br2-opløsning.
- Du vil kunne påvise et aldehyd og en keton-gruppe ved anvendelse af Tollen's reagens. Slå op i din bog og se, hvilken en der reagerer med det omtalte reagens, og hvilket, der ikke gør.
Prøv at se, om du ikke kan finde ud af noget selv med de hints jeg har givet dig. Skriv, hvis det gør helt i stå.
Bard
Svar #2
24. august 2014 af Heptan
#1 Kan jeg bruge dibrom til at påvise molekyler? :D I don't even know what to do with this information now that I have it!
(Lyt til Bard, han er klog!)
Fun fact: Stof D er positiv ved Tollens test, da stoffet kan tautomerisere.
Svar #3
24. august 2014 af Chemseb (Slettet)
Mange tak for hjælpen Bard! Det hjalp en hel del. Jeg laver opgaven færdig i løbet af dagen, men hvis jeg kommet i tvivl skriver jeg lige :)
Svar #4
24. august 2014 af Chemseb (Slettet)
Heptan, kan du måske forklare mig hvad tautomerisere betyder? :) Og kan du forklare mig hvordan jeg kan adskille stof B og C? :)
Svar #5
24. august 2014 af BadBoyBard (Slettet)
#4: Adskille stof B og C? Hvis tingene dukker rigtig op på min skærm, så noter, at stof B har en syregruppe. See R-COOH gruppen til højre på molekylet. Altså det C-atom, der er forbundet med et dobblet O og en OH gruppe.
Stof C har ikke denne syre-gruppe (dvs. en COOH-gruppe), og derfor vil en vandig opløsning af stof B være sur, da COOH gruppen vil spalte H+ eller rettere H3O+ ioner i en vandig opløsning. Stof C vil ikke have denne egenskab.
Hvis du derfor har et reagensglas med kemikalie X, og du ved, at kemikalie X enten indeholder stof B eller stof C, så vil du kunne påvise, at det er stof B ved at tage et indikator-papir, da stof B vil farve denne rød, mens stof C ikke vil have den egenskab.
Besvarer dette dit spørgsmål?
Bard
Svar #6
25. august 2014 af Chemseb (Slettet)
Undskyld det er min fejl. Ved ikke hvorfor jeg har skrevet at den har en syregruppe. Mange tak
Det eneste jeg ikke forstår nu er hvordan man kan adskille D og E?
Svar #8
25. august 2014 af Heptan
Som jeg skrev i #2 vil stof D være positiv i Tollens reagens. Stof E vil være helt inert overfor de nævnte reagenser.
Tautomerisere betyder, at stoffet reagerer med sig selv og befinder sig i en ligevægt mellem to molekyler af forskellig struktur. Stof D reagerer med sig selv og bliver til en aldehyd, og skifter hele tiden mellem at være en aldehyd og en keton i vandig opløsning.
Svar #9
25. august 2014 af Chemseb (Slettet)
Hmm det du siger giver mening men min lærer siger at D er det stof som ikke reagerer med noget
Skriv et svar til: Identifikation
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.