Kemi
Syre/baser mm.
Hej allesammen, jeg er igang med en aflevering, og er gået i stå i 2 opgaver: opg. 3 og 4 der handler om syrer/baser samt koncentration. Jeg håber I kan vejlede mig gennem de her opgaver, da afleveringen skal afleveres om ikke så lang tid..
Afleveringen er her vedlagt. Desuden håber jeg også I kan hjælpe mig med at navngive et stof, i opgave 8., 3 række i midten (den eneste som ikke er navngivet)
VH
Svar #1
24. august 2014 af Heptan
3a
Jern(III)sulfat dissocierer til ionerne Fe3+ og SO42-. I formlen kan du tælle hvor mange af hver der bliver dannet.
3b
Fx dannes der 0,2 mol/L = 0,2 M Fe3+
4a
pH = - log (cs)
4b
Brug formlen for ikke-stærke syrer.

hvor x = [H3O+]
Derefter ![pH=-log([H_3O^+])](https://media.studieportalen.dk/images/equations/XTigMPZUJ3CiLySLGg-NOw==.gif)
Svar #2
24. august 2014 af Heptan
8 (3. række i midten)
kan navngives på to måder.
Ethyl propanoat
eller
Propansyre ethyl ester
(Uden mellemrum)
Svar #3
25. august 2014 af OnceUponATime (Slettet)
#1 Tak for hjælpen, men jeg undrer mig stadigvæk over nogle få ting..:
Opg. 3) Her forstår jeg intet..
Opg. 4a)
pH = -log(cs) = -log(0,35) = 0,4559
Er ovenstående formel den samme som pH = -log[H3O+]
Altså, det jeg ved er, at [H3O+] = 0,35 M, hvis stoffet reagerer så godt som fuldstændigt med vand.. Men hvordan ved jeg, at det her stof, salpetersyre, reagere så godt som fuldstændigt med vand?
Det jeg undrer mig over, er hvordan jeg ved, at det er den formel jeg skal bruge? Der er jo tonsvis af formler til beregning af pH, og bruger man ikke den rigtige, får man ikke det rigtige facit.. Og det synes jeg er underligt.. Jeg er meget forvirret.. Hvorfor netop den her formel? Hvorfor ikke slå pks op og bruge en anden formel? Desuden føler jeg, at facit er forkert, for er det ikke lidt ekstremt at have en syre med en pH-værdi på 0,4559?
Svar #4
25. august 2014 af Heptan
3)
Jern(III)sulfat er en ionforbindelse, der består af 2 forskelligheder enheder: jern(III) og sulfat. Da ladningen skal være neutral, passer det med at der er 2 jern(III)ioner og 3 sulfat-enheder. Dette er fordi jern har en positiv ladning på +3, og sulfat en negativ på -2.
(+3) * 2 = +6
(-2) * 3 = -6
I vand bliver disse 5 ioner skilt fra hinanden af vandmolekylerne.
4a)
Ja formlen ligner da lidt, da den forudsætter at cs = [H3O+]. Du har fortolket, at [H3O+] = 0,35 M. I opgaven står der, at syrens formelle koncentration cs = 0,35 M.
Du ved, at salpetersyre dissocieres fuldstændigt, da der står i opgaven, at det er en stærk syre. Alle stærke syrer reagerer fuldstændigt med vand.
I formelsamlingen står der til hver formel, hvilke rammer den har. Fx vil der til min formel stå "stærk syre i rimelig koncentration" el. lign, og det passer jo med opgaven. Ellers kan man jo udlede sine formler selv, det tager lang tid til en eksamen, men man forstår formlerne bedre på den måde... I virkeligheden kan du jo nøjes med din formel (pH = -log [H3O+]) .. den er jo nem at huske. Problemet er bare at vi ikke altid kender [H3O+] ... her er det nemt, da salpetersyre reagerer i forholdet 1:1 med vand, så de er lig med hinanden.
Hvis du bruger en anden formel kan du måske få samme resultat, men så skal man være meget forsigtig med, om man bruger formlen rigtigt. Fx kan du ikke bruge formlen for svage syrer, da det vil give et andet resultat, det giver lidt sig selv. Mange formler er estimeringer, som gør det let at regne andre typer opgaver, men de er slet ikke præcise nok i andre sammenhænge.
Salpetersyre er en stærk syre, og 0,35 M er en stor koncentration svarende til ca. 2 * 1023 syremolekyler pr. L ... det er da også lidt ekstremt. :-)
Svar #6
25. august 2014 af OnceUponATime (Slettet)
Det giver faktisk ekstremt god mening! Jeg takker mange gange!
Du er virkelig god til at lære fra dig og det hele.. Dette for mig til at undre mig over, hvorfor jeg stadigvæk ikke har forstået opg. 3?
"Fe2(SO4)3 opløses i vand så den formelle koncentration c = 0,1 mol/L.
Opskriv reaktionsskema for opløsning af Fe2(SO4)3 i vand":
Jeg er overhovedet ikke indforstået med hvordan jeg skal skrive sådan et reaktionsskema op, men jeg vil prøve her som start:
Fe2(SO4)3 ---> Fe2 + (SO4)3
Jeg ved godt, at det ikke var det du sagde det skulle blive til, men.. det giver simpelthen ingen mening.. :(
Hvorfor skriver man + og -? Hvordan ved jeg, at der skal være så og så mange +'er og -'er? I hvilken formel kan jeg tælle hvor mange der bliver dannet? :O
Hvorfor kalder du den Jern(III)sulfat? - Hvor kommer 3-tallet da fra?
Altså jeg er med på det der med at tingene skal være neutrale, så man skal have lige antal negative som positive (det hedder det ikke, formoder jeg?). Men hvordan ved jeg, at der skal være 2 +'er der og et par -'er der? - Og ikke omvendt?
Svar #7
I et reaktionsskema
A2B3 ---> 2 A3+ + 3 B2-
angiver A og B to ioner. A2B3 er en ionforbindelse, sammensat af 2 A3+'er og 3 B2-'er.
Koefficienterne 2 og 3 fortæller, at der er 2 A3+ frie ioner pr. 3 frie B2- ioner.
SO42- er en negativt sammensat ion, som har ladningen -2. De negativt sammensatte ioner er gode at lære udenad, da de ofte optræder i ionforbindelser. Ionen kaldes sulfat.
De sænkede tal i formlen A2B3 fortæller, at ionforbindelsen er opbygget af 2 stk A og 3 stk. B.
Grunden til at vi ved at (i mit eksempel er B2- = SO42-), at der er tale om Fe3+ (for der findes nemlig også en Fe2+) er, at vi i forvejen ved at sulfat altid har ladningen -2. Hvis man ikke kan regne ud hvilken Fe-ion der er tale om, kan man opstille følgende ligning:
Fe? * 2 + SO42- * 3 = 0
Da SO42- har ladningen -2 ...
Fe? * 2 + (-2) * 3 = 0
Fe? * 2 = + 6
Fe? = 3
Selvom det måske ikke er skrevet så pænt matematisk op, er det alligevel indlysende at der er tale om Fe3+.
Ionforbindelsen navngives med romertal "jern(III)sulfat", og 3-tallet indikerer ladningen af jern, da overgangsmetallerne kan have forskellige ladninger.
Det fremgår altså direkte af formlen Fe2(SO4)3 at der må være tale om 2 stk Fe3+ samt 3 stk SO42- ... vi ved dette, fordi vi har prøvet at lære udenad (eller slå op i bog/nettet), at noget der ligner "SO4" har en ladning på -2 og hedder sulfat.
Svar #8
De andre sammensatte ioner er følgende:
NO3- ..... nitrat
PO43- ........ phosphat
CO32- .... carbonat
Svar #9
Bemærk, at vi ikke direkte ud fra en formel A2B3 kan se hvilken ladning de enkelte ioner A og B har. Vi ved, at A er positiv og B er negativ. Hvis vi kender ladningen på én af ionerne, kan vi beregne ladningen på den anden. Svært bliver det desværre hvis man skal regne på mineraler .... A2B3CD2E4(FG)3 ... :P
Skriv et svar til: Syre/baser mm.
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.