Matematik

Ligningssystem!

25. august 2014 af Manu0407 (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej! Er der nogle der vil hjælpe mig med at løse følgende ligningssystem?
x+y=11

6x+2y=42

På forhånd tak 


Brugbart svar (0)

Svar #1
25. august 2014 af mathon

      I:  x + y = 11
     II:  6x + 2y = 42                      II multipliceres med -(1/2) og kaldes III

      I:  x + y = 11
    III:  -3x - y = -21                      I og III adderes

          -2x = -10

          x = 5                                 som indsat i I:  x + y = 11
giver
          5 + y = 11

          y = 6


Svar #2
26. august 2014 af Manu0407 (Slettet)

jamen hvorfor ganger du med 0,5? 


Brugbart svar (0)

Svar #3
26. august 2014 af mathon

Jeg ganger med -0,5 for at få modsatte y-koefficienter (+1 og -1)


Svar #4
26. august 2014 af Manu0407 (Slettet)

Jeg forstår bare ikke hvorfor det lige præcis skal være -0,5? :)


Skriv et svar til: Ligningssystem!

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.