Psykologi

Daniel Stern - hans teori koblet på empati og psykopati ???

28. august 2014 af JonesJones (Slettet) - Niveau: B-niveau

Jeg forventer ikke at modtage hjælp på dette spørgsmål, men griber alligevel chancen i håb om at nogen sidder inde med viden som de vil dele :)
På forhånd tak, i hvert fald :)

Har siddet og arbejdet med et tema i psykologi - psykopati og ondskab. Spændende emne iøvrigt. Her slutteligt i forløbet sidder jeg med denne overordnede opgave, som lyder:

Når vi skal tage et udviklingspsykologisk vinkel på psykopati, går vi tilbage til den tidlige barndom. Stern beskriver, hvordan vi udvikler selvfornemmelse og fornemmelse for andre i samspil med vore omgivelser allerede fra fødslen. Ifølge Stern har individet allerede i spædbarnsalderen en veludviklet evne til at indgå i socialt samspil.
Hvis ikke omgivelserne kan eller vil indgå i samspil med barmet, kan det få katastrofale konsekvener, idet udviklingen af selvfornemmelsen og fornemmelsen for andre vil lide skade.
I værste fald kan alvorlige frustrationer på de tidlige udviklingstrin resultere i udvikling af psykopatiske stilstande.


Umiddelbart er det de sidste fedmarkerede linjer som jeg har svært ved at se for mig.
Hordan kan man forklarer at Daniel Sterns teori kan kobles på årsager til udvikling af psykopatisk adfærd i forbindelse med manglende empati?
Nogen som på et forståeligt og let niveau kan forklare mig dette?

På forhånd tak :)


Brugbart svar (0)

Svar #1
28. september 2014 af MarkBrezina

Psykopati er i de fleste tilfælde tæt forbundet med mangel på empati.
Dit teori papir, fra ovenstående i kursiv, beskriver at man i udviklingspsykologien(psykologien om børn og unge i udvikling) kigger nøje på udviklingen af empati i børn. 
Empati er en funktion, som også kan ses som en medfølelse for andre og sig selv. 
Hvis der ikke er andre tilstede, eller hvis ANDRE ikke er gode og empatiske mennesker. Så lærer barnet ikke empati, derfor kan man få psykopatiske træk af ikke at have et godt miljø.


Skriv et svar til: Daniel Stern - hans teori koblet på empati og psykopati ???

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.