Fysik

Newtons love

28. august 2014 af mia98 (Slettet) - Niveau: C-niveau

Hej :)

Er der nogen der vil forklare mig newtons love? Det der forvirrer mig er, at 1. lov siger at hvis den resulterende kraft er 0 så vil den genstanden forblive i hvile eller bevæge sig med en konstant hastighed. 2. lov fortæller at hvis den samlede kraft på en genstand er forskellig fra 0, så vil den enten øge er mindste sin fart eller ændre bevægelses retning. Det jeg så ikke forstår er, hvordan den samlede kraft den være forskellig fra 0, hvis den 3. lov siger at to genstande alitd påvirker hinanden med ligestore modsatrettede kræfter, fordi hvis de ALTID er ligestore, hvordan kan den samlede kraft så være forskellig fra 0? 
 

Tak på forhånd :)


Brugbart svar (0)

Svar #1
28. august 2014 af Andersen11 (Slettet)

Kræfterne i den 3. lov virker på to forskellige genstande. Newtons 2. lov taler om de kræfter, der virker på én bestemt genstand (eller objekt).


Svar #2
28. august 2014 af mia98 (Slettet)

Tak men jeg har det ikke helt på plads. Vil du eventuelt komme med eksempler? :)

Brugbart svar (0)

Svar #3
28. august 2014 af Andersen11 (Slettet)

#2

Når man taler om den samlede kraft på et objekt, forstår man summen af alle de kræfter, der virker på det pågældende objekt.

Kræfterne i Newtons 3. lov ("aktion" og "reaktion") virker på to forskellige objekter og indgår ikke begge to i den samlede kraft på et af objekterne.


Skriv et svar til: Newtons love

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.