Matematik
Sandsynlighedsregning - Kombinatorik 2.0
Hej igen
Spørgsmål
I 3q er der 28 elever: 17 piger og 11 drenge
Der skal dannes et festudvalg på 4 personer. Det skal bestå af 2 drenge og 2 piger
Spørgsmålet fra i går:
På hvor mange forskellige måder kan dette udvalg dannes?
Svar: 7480
Men jeg har i dag - desværre - fortsat problemer med den samme opgave, dog med et andet spørgsmål
Spørgsmål
En af drengene i klassen hedder Peter. Hvor stor er sandsynligheden for at Peter kommer med i udvalget, hvis der trækkes lod om pladserne?
Umiddelbart vil jeg sige at det ikke længere handler om kombinatorik, men snarere om noget med en fællesmængden, da Peter jo er en del af fællesmængden. Hvis man forstiller sig to cirkler, der krydser hinanden, så vil Peter i begge cirkler, og man skal derfor bruge P(A∩B) - eller er jeg gal på den (igen)?
Jeg vil blot høre, om jeg bruger den rigtige måde at beregne svaret på?
De bedste hilsner
Monique :)
Svar #1
06. september 2014 af peter lind
I dette tilfælde skal du igen se på antal muligheder. Hvis Peter vælges skal der yderligere vælges en blandt de resterende 10 drenge. Dette skal sættes i forhold til samtlige muligheder for at vælge de to drenge. Dette tal fandt du i den foregående opgave
Svar #2
06. september 2014 af Monique97 (Slettet)
Har prøvet to metoder, er der nogen af dem, der er rigtige? :)
Svar #3
Ingen af dem er rigtige. En sandsynlighed ligger altid i intervallet [0; 1] Du kan vælge den ene dreng på K10,1 = 10 måder, hvilket også kan ses mere direkte. Antal af muligheder for valg af drenge har du fundet tidligere som K11,2. Disse tal skal bare ikke adderes.
Svar #4
Hmm... det lader til, at vi ikke har gennemgået det med vores tidligere lærer (ud fra mine noter, opgaver og hukommelse), hedder dette 'K11,2' noget bestemt - altså ligesom f.eks. binomialfordelingen, normalfordeling osv. Skolen stiller nemlig nogle videoer til rådighed, som jeg muligvis kan se for at forstå, hvordan man benytter denne fremgangsmåde; problemet er blot, at der er temmelig mange videoer, så jeg vil gerne se om jeg kan indsnævre antallet af videoer :)
Svar #5
Så vidt jeg kan se af hvad du har skrevet har du da godt fat i hvad binomialkoefficienterne betyder. Kn.i angiver på hvor mange måder man kan tage i stykker ud af en mængde med n stykker. så hvad er problemet ?
Svar #6
Så K11,2 er det samme som K(11,2)? Er bare i tvivl lige pt., hvordan jeg skal besvare spørgsmålet :) Troede at jeg skulle benytte noget andet inden for sandsynlighedsregning. Jeg har dog ikke helt fat i, hvordan jeg skal benytte intervallet [0; 1] og K(n,r) (K(11,2))
Beklager, det køre ikke lige pt. med matematikken :)
Svar #7
06. september 2014 af thomaslarsen90Arocketmailcom (Slettet)
#6 Det har du helt ret i. Det kører ikke rigtig for dig.
Svar #8
#7 Tror også at jeg kommer til at grine af dette øjeblik om et års tid, men hey man skal jo begynde, før man kan mestre noget :)
Svar #9
Sandsynligheden er antal gunstige udfald divideret med antal mulige udfald. Her er antallet af de gunstige udfald antalllet af måder du kan tage 2 ud af 11, hvoraf den ene er Peter. Antal mulige udfald er antallet af måder du kan tage 2 drenge ud af de 11
Svar #10
Er jeg kommer på rette spor?
Svar #11
06. september 2014 af SuneChr
Da Peter skal med i de to-delmængder, som skal udtages af mængden af elleve drenge i alt, nemlig (112) = 55
kan kun de 10 af de 55 benyttes som gunstige udfald blandt drengene.
Tager vi pigemængderne med er det samlede antal gunstige udfald = (172)·10
som så skal divideres med (284)
Svar #12
Ja det er du. Antal måder du kan vælge de 2 drenge ud af 11 hvoraf den ene er Peter har du fundet til 10.
Antal måder du kan tage 2 drenge ud af 11 har du fundet til K11,2 = 55
Svar #13
#11 er lidt forvirret med layoutet er ikke vant til StudiePortalen.
Så

Hvad skal jeg så gøre? :)
Svar #15
Jeg takker endnu og for resten tak for jeres tålmodighed :) Nu må jeg se, om jeg kan lave resten af opgaven :)
Svar #16
Jeg er klar over, at der også kan anlægges det synspunkt, at sandsynligheden kan være 10/55
Det kommer jo an på, hvilken betragtning man gør. Jeg vil mene, at # 14 er den reelt korrekte.
Svar #17
Blot lige til sidst skal resultatet skrives som overstående eller skal jeg også beregne det ud? Har nemlig beregnet det til at være 0,0664 
Svar #18
# 17 er korrekt udregnet, hvis man benytter # 14. Se dog # 16.
Svar #20
19. september 2014 af PeterValberg
#7 Unødvendig kommentar....
Helt generelt: Vær flinke overfor hinanden på forummet og respektér hinandens forskellige ståsteder.
Skriv et svar til: Sandsynlighedsregning - Kombinatorik 2.0
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.

er sandsynligheden for, Peter er med i udvalget