Kemi
HELIUM
hej.
hvordan er helium opbygget ?? (jeg er ikke så god til fysik/kemi så jeres svar må gerne være let at forstå)
:)
Svar #1
07. september 2014 af LeonhardEuler
Den er bestående af 2 protoner, elektroner og neutroner ...
Hvis du ønsker at vide noget specifikt, så er du nødt til at uddybe dig.
Svar #3
07. september 2014 af Eksperimentalfysikeren
Helium har flere isotoper. Den almindeligste 4He har 2 netroner. Desuden findes en isotop 3He med kun 1 neutron. Disse er begge stabile, hvorimod 6He har meget kort levetid.
Svar #4
Jeg vil ikke mene, at en elev, der påstår at personen selv ikke er særlig dygtig til kemi, og går i ottende klasse, har viden om isotoper. Det vil kunne forvirre personen, om at tale om ''flere forskellige helium'er''. :-)
Svar #5
07. september 2014 af Heptan
Hvorfor så overhovedet omtale antallet af neutroner til at starte med?
Svar #6
Så vidt jeg husker, så lærte man at et atom bestod af positive protoner og negative neutroner. Grunden til de blev fastholdt den position, som de gjorde, skyldtes neutronerne netraliserende effekt. Sådan lød forklaringen. Det er en ringe folkeskole model, som i den grad bliver udviklet i gymnasiet.
... men jeg ser ingen grund til at nævne isotoper ...
især efter #0 egen udmeldning ''(jeg er ikke så god til fysik/kemi så jeres svar må gerne være let at forstå)''
Svar #7
08. september 2014 af Heptan
Jeg håber da ikke at det er hvad du har lært i folkeskolen og gymnasiet!
Neutroner har en neutral ladning, dvs. 0. De har ingen ladning.
Det er elektronerne der er negative, de bærer hver elementarladningen ligesom protonerne.
Det er håbløst at presse en masse protoner sammen, fordi de frastøder hinanden, derfor er det nødvendigt at kernen indeholder nogle neutroner også, til at holde protonerne sammen. Det er derfor Helium har neutroner, men Hydrogen normalt ikke har (fordi der kun er én proton - den bliver ikke forstyrret af andre protoner)
Svar #8
08. september 2014 af LeonhardEuler
Du behøver ikke at belære mig med simpel folkeskolelære. Det ses tydeligt, at så snart du løber tør for gode argumenter, går du straks efter svage formuleringsfejl. Du er udemærket med på, at der i sætningen ''Grunden til de blev fastholdt den position'' mentes ''de'' som en henvisning til ''protonerne''. ... og for at gøre det mere flydende benyttede jeg mig et mere venligt ord såsom ''neutraliserende effekt''.
Hvad pointen er, er at neutroner bliver tillagt betydning i den model, som præsenteres i grundskolen - herimod bliver isotoper ikke tillagt nogen som helst betydning.
For eksempel bliver et spørgsmål om hvorfor natriumatomet vægt er angivet som ca. 23 unit og ikke ca. 22 unit (i det periodske system) ladet blive ubesvaret (i 8. klasse og muligvis i 9. klasse).
... det er nu heller ikke forunderligt. I de seneste par år(-tier) er pensummet i kemi også kun blevet mindre og mindre ligesom andre naturvidenskabelige fag.
Svar #9
#8 Det var da et forunderligt mudderkast på mit indlæg D:
Jeg synes dog ikke det er pædagogisk at sige at neutronerne er negative, men jeg er enig i, at skolesystemet er forfærdeligt, og at det forvirrer mere end det gavner at udelukke isotoper fra folkeskoleundervisningen ... det synes heller ikke rentabelt at lærerne blander atommasser og massetal sammen fx.
Heldigvis har man stadig retten til at lære selv, hjernerne er dog stadig private. Men skolesystemet er spild af tid
Svar #10
- Det har så været en stor misforståelse - både fra min side og din side. Først og fremmest undskylder jeg for min stærke kommentar i #8. Dog forstår jeg endnu ikke, hvordan du kommer fra neutraliserende ≈ neutral ≈ neutron til negativ ? :-)
- Jeg er nu af samme mening. Ønsker man nu til dages at lære noget, hvad enten om det er af egen interesse eller at løse nogle af hverdagens mysterier eller af skolemæssige årsager, så er det med låne en god gammeldags grundbog i kemi ... Her kan man læse i fred og uro uden den foruroligende tanke om at visse oplysninger tilbageholdes ''af pædagogisk årsager'', som parakdosalt kan give modsatte effekt end ønsket.
Svar #11
#10 Henviser til "positive protoner og negative neutroner" ... Hvis neutronerne er neutraliserende er de vel nødt til at være negative? Men det er de jo ikke, ellers kan jeg ikke se hvad de skal neutralisere
/ Helt enig
Svar #12
Hehe. Det kunne du bare have nævnt fra starten. ''Så vidt jeg husker, så lærte man at et atom bestod af positive protoner og negative elektroner neutroner.'' En fejlplacering af et ord - det sker, når man skriver for hurtigt (jeg havde slet ikke bemærket det indtil nu).
Du må have en fortsat god aften.
Skriv et svar til: HELIUM
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.