Matematik
Statistik - beregning af populationsstørrelse
Hej Matematiknørder
Jeg er midt i en opgave, hvor jeg er gået meget fast i noget omkring statistiske udredninger. Statistik har aldrig været min stærke side, og det ligger alligevel nogle år tilbage at vi havde undervisning i det sidst, så derfor tyr jeg nu til jeres hjælp.
Jeg har 12 deltagere i min undersøgelse. Alle disse 12 deltagere er blevet målt på forskellige parametre (i forhold til en landbrugsopgave, så vi taler mængden af udbytte, indtægter, udgifter osv.). Vil man på nogen måde kunne lave statistik på disse 12 forsøgspersoner? Jeg har forsøgt at udregne populationsstørrelse ud fra denne hjemmeside; http://www.opengcp.dk/Berpop.htm , men går pludselig kold omkring hvorvidt jeg kan betegne min undersøgelse som enten parrede observationer, uparrede observationer eller ingen af delene?
Hvis der sidder en venlig sjæl derude der vil være målskive for alle mine spørgsmål sender jeg naturligvis gerne mere detaljeret information omkring mine data.
Jeg har virkelig brug for noget helt basic statistik-opfriskning igen, og jeg synes ikke at google er min ven...
Hilfe?? :)
Svar #1
07. september 2014 af peter lind
Du har jo 12 personer i din undersøgelse, og dermed er populationsstørrelsen jo givet. Kom endelig med nogle flere detaljer om opgaven
Svar #2
07. september 2014 af glimmerko (Slettet)
Ja, jeg har en populationsstørrelse, men typisk laver man jo en beregning på hvor stor populationsstørrelsen bør være for at kunne udtale sig statistisk omkring et emne. Giver det mening? Jeg vil gerne vide om jeg i min undersøgelse burde have måske 15 eller 16 deltagere i forhold til om jeg kan udtale mig rent statistisk omkring noget som helst. Jeg ved godt, at jo større populationsstørrelse jo bedre sikkerhed, men der er også en "minumumsgrænse"
Svar #3
Hvor stor en populationsstørrelse du skal bruge er afhængig af den konkrete sandsynlighedsfordeling inkl. variansen. Jeg vil derfor foreslå, at du regner på det du har og så bagefter udtaler dig om populationsstørrelsen er god nok
Svar #4
07. september 2014 af glimmerko (Slettet)
Kan jeg måske lokke dig til at tage et kig på mit datasæt, og tage en diskussion ud fra det?
Jeg er på det nærmeste helt blank i forhold til hvor jeg starter og slutter i forhold til alt det her.
Svar #5
Jeg skal altså først og fremmest have at vide hvad du vil have at vide, fordelinger modeller og lignende hvis jeg skal kunne sige mere ellers nytter data ikke stort
Skriv et svar til: Statistik - beregning af populationsstørrelse
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.