Kemi

Opvarmning af Natron

09. september 2014 af Golfdrengen2012 (Slettet) - Niveau: C-niveau

Hejsa,

Jeg skal til at skriv en rapport om opvarmning a natron.

Er der en venlig sjæl her der vil hjælpe mig med hvordan eller hvor jeg kan finde noget omkring beregningsskemaer ?

Jeg har ikke helt styr på hvordan jeg beregner et reaktionsskema i et beregningsskema. Altså hvordan jeg finder masse, molarmasse og stofmængde i de forskellige rubrikker.


Brugbart svar (0)

Svar #1
09. september 2014 af Hippocampus (Slettet)

Hvorfor ikke bare opskrive reaktionsskemaet for reaktionen og beregne relevante størrelser ud fra dette? Eller er det et krav til opgaven at I skal bruge beregningsskemaer?

Brugbart svar (0)

Svar #2
09. september 2014 af ChemistryIsKey

Ved simpel opvarmning af natron/natriumbikarbonat (NaHCO3), dekomponerer stoffet til soda (Na2CO3), vand og carbondioxid ad følgende reaktionsskema;

     2 NaHCO3 → Na2CO3 + H2O + CO2

Dette er under antagelse om, at der ikke er syre (H+-ioner) tilstede under reaktionen, idet natriumbikarbonaten da ikke vil dekomponere til soda, men udelukkende vand og carbondioxid.

Du skal anvende reaktionsskemaet ovenfor i sammenhæng med stofmængdeberegning, for at finde frem til det du vil beregne. Du skriver ikke i spørgsmålet hvad du vil beregne, så kunne du evt. uddybe det? Generelt gælder der følgende regler, som næsten altid anvendes i stofmængdeberegninger;

     n = m / M     ,     m = n · M

Ydermere er det utroligt vigtigt at du husker de forskellige reaktiondeltageres indbyrdes forhold, som ses af de støkiometriske koefficienter (tallene før stofferne i reaktionsskemaet). F.eks. kan du i dette tilfælde se, at natriumbikarbonat (natron) og natriumkarbonat (soda) reagerer i forholdet 2:1, hvorfor 2 mol natron vil dekomponere til 1 mol soda.


Brugbart svar (0)

Svar #3
09. september 2014 af mathon

            
                                              Δ
                   2 NaHCO3 (aq)   --->   Na2CO3 (s)   +   CO2 (g)   +   H2O (g)

OK  qewrett
       var først.
        


Svar #4
09. september 2014 af Golfdrengen2012 (Slettet)

#1,2 og 3

Tak for jeres svar, men tænkte på hvordan jeg kommer frem til de tal der skal ind i beregningsskemaet ?

Jeg har styr på at afstemme reaktionsskemaet.

Jeg synes at huske noget om at starte med at beregne ned, så hen også op inde i selve beregningsskemaet. På min oversigt over rapport opgaven står der at tallene skal ind i et beregningsskema.


Brugbart svar (0)

Svar #5
09. september 2014 af Heptan

#4 Du kan jo bare starte fra en ende af og bruge nævnte formler, dvs.

n = m/M

Det er den du skal bruge for at komme frem til værdierne. Start fra en ende af.

Fx hvis du starter med 9 g natron, kan du beregne stofmængden af 9 g natron, og stofmængden af natriumbicarbonat, osv. og derefter masserne af disse.


Skriv et svar til: Opvarmning af Natron

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.