Matematik
Trigonometri/trekanter
Heej.
jeg sidder med en opgave hvor jeg skal regne to sider ud. Mit problem er så at jeg ikke kan brug hverken sinusrelationerne eller cosinus, da jeg kun kender et vinkel og en side.
så mit spørgsmål er hvordan kan jeg regne siderne ud, når jeg kun kender et vinkel og en side?
taak på forhånd.
Svar #1
11. september 2014 af LarsJensen0 (Slettet)
Hej,
det kan du heller ikke, hvis du kun kender en side og en vinkel. Måske du ikke har læst hele opgaven, tit er der henkastet skrevet at trekanten er retvinkelet foruden en (anden) angivet vinkel. Hvis det er en "virkelighedsopgave", så skal man også lære at læse de skjulte budskaber i opgaveteksten, eksempelvis at der er en ret vinkel. Eller to ens vinkler for den sagsskyld.
Hilsen Lars
Svar #3
11. september 2014 af Ukjendt (Slettet)
Jeg tænkte nok at det ikke kan lade sig gøre.Opgaven er lidt indviklet.
Jeg kan vedhæfte det, så kunne i måske hjælp mig med at forstå opgaven korrekt.
Det er opgave 8 i den vedhæftet fil
Svar #4
11. september 2014 af LarsJensen0 (Slettet)
Trekant ABC kender du tre oplysninger i.
Trekant BDE kender du tre oplysninger i.
Enig? To vinkler og en side i begge tilfælde. Den lille "firkant" ved vinkel C og E betyder at vinklen er ret, dvs 90 grader. Derudover skal man lige overbevise sig selv om at afstandem CF er den samme som BE.
Hilsen Lars
Svar #6
11. september 2014 af Andersen11 (Slettet)
a) Siden AC er katete i den retvinklede trekant ABC, hvor man kender hypotenusen AB og vinkel A.
Firkant CBEF er et rektangel, så |CF| = |BE| .
Siden BE er katete i den retvinklede trekant BDE , hvor man kender hypotenusen BD og vinkel B.
Man har da
|AF| = |AC| + |CF| = |AC| + |BE|.
b) Beregn kateterne |CB| og |DE| i de to retvinklede trekanter ABC og BDE.
Siden AD er da hypotenuse i den retvinklede trekant ADF, hvor man kender kateterne |AF| og
|FD| = |CB| + |DE|. Benyt Pythagoras.
Skriv et svar til: Trigonometri/trekanter
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.