Matematik
Hjæææælp?
Hej allesammen.
Jeg sidder med en opgave som lyder " Frederik har besluttet sig for, at han gerne vil indbygge et fjernsyn i væggen. Han har derfor købt 4 gipsplader hjem, så han kan komme i gang med arbejdet. Han har bestilt fjernsynet, men har ikke fået det leveret endnu og han vil gerne være klar til at installere, når fjernsynet ankommer. Han er bare i tvivl om, hvor stort hullet skal være. Det eneste han ved er, at TV’et er 42", altså, at TV’et har længden 42" diagonalt fra hjørne til hjørne. Heldigvis har han fået oplyst, at højden er 51 cm.
Hvor bredt skal han lave hullet i pladerne? " Jeg forstår den nemlig ikke. så jeg tænkte på om der var nogle af jer der vil fortælle mig hvordan man regner det ud? Jeg vil ikke have svaret, men bar hvordan det regnes!
på forhånd tak!
Svar #2
13. september 2014 af Bookeater
Hej
Husk på, at du kun skal bruge nogle få af oplysningerne: arbejd ud fra dette:
"Det eneste han ved er, at TV’et er 42", altså, at TV’et har længden 42" diagonalt fra hjørne til hjørne. Heldigvis har han fået oplyst, at højden er 51 cm.
Hvor bredt skal han lave hullet i pladerne? "
Først er det nødvendigt at vide hvad en tomme svarer til. Når du har fundet ud af det, skal du regne ud, hvad 42 tommer svarer til. Hvis du skal tegne hullet til TV'et, er det måske en god idé at finde ud af hvad 4,2 tommer er i stedet. Så skal du bare huske at dividere tallene med 10 hele vejen igennem stykket.
Start med at tegne en linie på 51 cm lodret (du kan evt tegne den 5,1 cm lodret, hvis du har valgt dividere med 10). Tegn derefter en vandret streg 90 grader ud fra bunden af den lodrette streg. Den skal være rimeligt lang da du jo ikke har et præcist mål. Fra toppen af den lodrette linie tegner du nu en streg der er 42 eller 4,2 tommer lang ned på den vandrette streg. Mål efter på den vandrette streghvor langt der er fra den lodrette streg og ud til den der går skråt ned på den vandrette. fuldend derefter rektanklet. Så har du målene:) - undskyld hvis det er for forvirrende...
Der findes sikkert en eller anden formel du kan slå op et sted, men den kender jeg desværre ikke...
Svar #4
13. september 2014 af 123434 (Slettet)
c er diagonalen, hypotenusen, som er 106,68 cm
Højden er 51 cm
Bredden kan findes ved a2+b2=c2
512+b2 =106,682
b=√(106,682-512)
b=93,7
Bredden er 93,7 cm
Skriv et svar til: Hjæææælp?
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.