Matematik

Polynomier

13. september 2014 af SolSmil (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej

Hvis man har funktionen f(x)= x^3-4x^2-2x+20 og gerne vil vise at -2 er roden uden brug af hjælpemidler, hvordan skal man så gøre? Jeg har prøvet at faktorisere den, men det tager alt for lang tid, og jeg er sikker på at der må være en nemmere eller hurtigere måde at vise det på. 

Måske kender nogen et godt tip til hvordan man evt. kan faktorisere, så det ikke tager for lang tid? 


Brugbart svar (1)

Svar #1
13. september 2014 af peter lind

Erstat x med -2 og foretag så udregningen. Bliver resultatet 0 er er -2 rod. Det kaldes at gøre prøve


Brugbart svar (1)

Svar #2
13. september 2014 af SuneChr

Indsæt (- 2) på x'es pladser og se, om summen giver 0 .
f (- 2) = 0  ?  Hvis ja, så er {- 2} en rod.
# 0  Tid er noget man skal ha', når man har med matematik at gøre. Hurtigheden overlader vi til maskinerne.


Svar #3
13. september 2014 af SolSmil (Slettet)

men hvis jeg skal bestemme samtlige rødder, er jeg nødt til at faktorisere den, ikke? Hvordan kunne jeg gøre det meget enkelt og hurtigt? 


Brugbart svar (0)

Svar #4
13. september 2014 af SuneChr

Hvis x = - 2 er rod i f (x) vil (x + 2) gå op i f (x) ved division.
Derved nedskrives f (x) til en 2.gr.s. funktion, som er let at løse, (hvis der er rod, rødder).


Svar #5
13. september 2014 af SolSmil (Slettet)

#4: Det forstår jeg ikke helt. Skal jeg sige f(x)/ (x+2) ? :)


Brugbart svar (0)

Svar #6
13. september 2014 af Andersen11 (Slettet)

#5

Ja. Når x = -2 er en rod i polynomiet, er (x+2) en faktor i f(x) , så man kan skrive

        f(x) = (x+2)·(ax2 + bx + c) = x3 - 4x2 -2x +20 .


Svar #7
14. september 2014 af SolSmil (Slettet)

når jeg dividerer får jeg:

(z^3/(z+2)) - (2z^2/(2+1)) - (z/z) + 20 

og 

(x+2)(4z^2 - 2z + 20)


Brugbart svar (0)

Svar #8
14. september 2014 af Andersen11 (Slettet)

#7

Nej, det er ikke korrekt. Man skal foretage polynomiers division. Det nemmeste er at gange venstresiden

        (x+2)·(ax2 + bx + c)

ud og sammenligne med polynomiet x3 - 4x2 -2x +20 . Koefficienterne skal være ens.


Svar #9
14. september 2014 af SolSmil (Slettet)

Jeg får (x+2)(x^2-6x+10)

og vha. af diskriminanten osv får jeg at de to andre rødder er 2.29 og 3.71

men det giver ikke mening, for når jeg sætter grafen ind på geogebra siger den at -2 er den eneste løsning


Brugbart svar (1)

Svar #10
14. september 2014 af Andersen11 (Slettet)

#9

Din faktorisering er korrekt. Polynomiet x2 - 6x + 10 har ingen reelle rødder:

        x2 - 6x + 10 = x2 - 6x + 9 + 1 = (x-3)2 + 1 > 0 for alle x.

Du må have beregnet diskriminanten forkert.


Brugbart svar (0)

Svar #11
14. september 2014 af SuneChr

# 8
Genialt, at multiplicere og sammenligne koefficienter.
Her er så divisions udgaven. Så er alle tilfredse.
SP 1409140348.PNG

Vedhæftet fil:SP 1409140348.PNG

Skriv et svar til: Polynomier

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.