Matematik

hjælp

14. september 2014 af tobiasyesyes (Slettet) - Niveau: B-niveau

det er langt tid siden, at vi har været igennem dette emne. jeg kan huske cirka 0% af den viden som vi fik tilført dengang. en der kan hjælpe? opgaven er vedhæftet.

Vedhæftet fil: Opgave 5.jpg

Brugbart svar (0)

Svar #1
14. september 2014 af peter lind

0 hypotese: Der er ingen forskel

Under denne hypotese kan du give et estimat over hvor stor en andel, der har forbedring, ingen virkning eller forværring.

Andel forbedring er således summen i den første søjle/totale antal. Tilsvarende for de andre muligheder.

De andele du finder bruger du nu på hver af de 3 grupper. I gruppe 1 finder du hvor mange der er ved at addere rækken. Ganger du det med andel af forbedringer, som du fandt tidligere, kan du finde hvor mange der skulle være i den første celle. På samme måde udfylder du de andre celler.

Tip: Det kan betale sig at bruge regneark til det.

Svar #2
14. september 2014 af tobiasyesyes (Slettet)

jeg er helt blank på dette. kan du give mig en præcis forklaring på, hvad jeg egentlig skal gøre i både a) og b) og hvordan jeg får gjort alle disse ting i ti-nspire.

Brugbart svar (0)

Svar #3

Jeg kender ikke ti-nspire så den kan jeg ikke hjælpe dig med. Det vil under alle omstændigheder være nemmere at bruge regneark.

1. Adder alle tal i den første søjle

2. Divider dette med det totale antal.

3. Adder alle tal i den anden søjle.

4 divider dette med det totale antal

5. adder alle tal i den tredje søjle og divider dette med det totale antal.

Vend tilbage når du har fået gjort det med resultaterne

Svar #4
14. september 2014 af tobiasyesyes (Slettet)

Når du nu siger antal, mener du så at jeg skal addere alle tal med hinanden eller bare hvor mange kolonner?

1. 195

2. 195/600 = 0,325

3. 224

4. 224/600 = 0,373

5. 181/600 = 0,302

Brugbart svar (0)

Svar #5

Det er korrekt. Du har nu fået hvor stor en andel der skal have fåe en forbedring hvis hypotesen holder

Nu skal du finde hvor meget der så burde forventes i hver celle

Du skal nu finde hvor mange, der forventes forbedret helbred i hver celle. I den første gruppe er der 200 personer. Du skulle så forvente at 0,325*200 vil mærke en forbedring, 0,73*200  ikke nogen ændring o.s.v. Udregn disse tal for for alle celler

Skriv et svar til: hjælp

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.