Matematik
Kort differentialligning
Er denne diff_lign løst korrekt (se link).
Kærlig Hilsen.
Svar #3
27. september 2014 af shafaifer (Slettet)
(Nyt link).
Jeg er dog i tvivl om løsningen til den næste 1. ordens differentialligning. Det er specifikt separeringen før integrationen, som jeg ikke forstår. Hvordan separeres [A], t og [C], og dermed klargøres til integration? Er der noget meget basalt matematisk, som jeg ikke har forstået?
Med venlig hilsen.
Svar #4
27. september 2014 af shafaifer (Slettet)
Jeg vil tilføje, at disse differentialligningen beskriver hvordan koncentrationen af et stof ændres per tid. En ændring kan være skabelsen af et produkt. Kunne man i denne ligning antage, at [C] (koncentrationen af stoffet C) er konstant? Dette giver en diff_ligning, som har samme løsningsmetode som den foregående. El. vil denne ligning have samme løsning som den foregående, bare med omvendt fortegn?
Svar #5
28. september 2014 af Andersen11 (Slettet)
Er [A] løsningen fra den tidligere opgave? Så er [C] jo en stamfunktion til k1[A] . Da
[A](t) = c·e-k1t ,
er
[C](t) = ∫ k1·c·e-k1t dt + k .
Svar #6
28. september 2014 af shafaifer (Slettet)
Løsningen til denne diff_lign må være den samme som den anden, blot med positivt fortegn. Dsv.:
[C](t)=ek1t+C
Svar #7
28. september 2014 af Andersen11 (Slettet)
Nej, slet ikke. Her er dine differentialligninger fra det vedhæftede:
d[A]/dt = -k1·[A] ,
der har løsningen
[A](t) = c·e-k1t .
Dernæst angav du en ny funktion [C], der var givet ved
d[C]/dt = k1·[A](t)
så hvis [A] er funktionen, der er løsning til den første differentialligning, er [C])(t) blot en stamfunktion
til k1·[A](t) og er givet ved udtrykket i #5, som så kan regnes færdigt
[C](t) = c1·e-k1t + c2 ,
hvor der er indført to nye integrationskonstanter c1 og c2 .
Svar #8
09. november 2014 af shafaifer (Slettet)
Kære Andersen,
# 7
Du er god.
Kærlig Hilsen,
Studerende på SDU
Skriv et svar til: Kort differentialligning
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.