Matematik
Notation Sum/Rekursion
Kære Forum,
Jeg har problemer med noget notation, som i måske kan hjælpe med
Lad os definere funktionen
således at:

hvor
er skalarer og
er et heltal
Man kan udregne funktionen
på en computer meget simpelt vha. de følgende trin
1. Beregn
ved hjælp af rekursionen
for
og 
2. Beregn 
Da rekursionen for
er meget simpelt, kan man i dette tilfælde udtrykke
som

Generelt kan opdateringsformlen for
dog være meget mere kompliceret. Derfor vil man ofte være nødt til at udtrykke
på formen

Mit spørgsmål er, om det overhovdet er matematisk korrekt at skrive således. Umiddelbart synes jeg, at det er en meget computeragtig måde, at skrive det på?
Måske burde man skrive det sådan her:

Det virker bare også lidt besynderligt. Sidste formulering er

hvor
.
Jeg vil meget gerne høre hvad i mener om notationen. Hvilken notation er mest "matematisk korrekt". Funktionen er jo nem at beregne (og veldefineret). Lad mig høre jeres forslag til notation
På forhånd tak,
Hilsen Hans
Svar #1
02. oktober 2014 af Andersen11 (Slettet)
Man vil nok starte med at definere følgen {si} ved
s0 = s ,
si+1 = w·si , i ≥ 0 .
Derefter kan man så definere afsnitsfunktionen
fN(w,s) = ∑Ni=1 si = s · ∑Ni=1 wi-1 = s · (1 - wN) / (1 - w) , w ≠ 1 ,
= s · N , w = 1 .
Skriv et svar til: Notation Sum/Rekursion
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.
