Kemi

afsluttende NV-opgave - hjæææælp

03. oktober 2014 af maria97p (Slettet) - Niveau: C-niveau

Hej! Jeg skal skrive en afsluttende NV-opgave på 3-5 sider og derefter til "eksamen" i den efter efterårsferien. Jeg er virkelig ude og skide, da jeg skal op i kemi omkring fedtstoffer/syrer. - og jeg stinker til kemi, virkelig!

Det ville virkelig være en kæmpe hjælp hvis nogen kunne forklare det med dobbeltbindinger i fedtsyrer. Der er jo i alt 3 forskellige fedtsyrer(som jeg har forstået det) Mættet fedtsyrer, Monoumættet fedtsyrer og polyumættede fedtsyrer. Jeg har fået af vide, at det er utroligt vigtigt ,at jeg har styr på det med dobbeltbindinger, da jeg helt sikkert bliver spurgt ind til det til "eksamen" og jeg forstår det simpelthen ikke, så hvis nogen kunne forklare det på et helt "menneskeligt" niveau ville det være  fantatstisk! :)


Brugbart svar (1)

Svar #1
03. oktober 2014 af Heptan

Dobbeltbinding i alkener betyder at der er to bindinger mellem to carbonatomer istedet for en enkelt.

Mono- ... kun én dobbeltbinding.

Poly- ... flere dobbeltbindinger.

Mættet = kun enkeltbindinger


Svar #2
03. oktober 2014 af maria97p (Slettet)

Men hvorfor er dobbeltbindingerne der?

(Tusinde tak for dit svar!)

Brugbart svar (0)

Svar #3
03. oktober 2014 af Heptan

Fordi planterne laver dem


Svar #4
04. oktober 2014 af maria97p (Slettet)

Men hvorfor laver de dem?

Brugbart svar (0)

Svar #5
04. oktober 2014 af Hippocampus (Slettet)

Dyrekroppen er også selv i stand til at syntesere fedtsyre, hvor flere molekyler Acetyl Coenzym A reagerer med hinanden og bliver reduceret gennem en redoxproces, hvor NADPH og ATP skal være til stede for at reaktionen kan finde sted. Syntesen af en fedtsyre skrives ved følgende reaktionsskema 

9CH3C-S-CoA + 18ATP + 16NADPH + 16H + ⇒ CH3(CH2)16COOH + 8ADP + 8Pi + 16NADP+ + 7H2O + 

9 CoA-SH 

Der overføres en acetylgruppe fra det ene molekyle Acetyl Coenzym A til det andet molekyle Acetyl Coenzym A. Gentages denne proces fås til sidst en fedtsyre, idet der hver gang opbygges kæder af 2 carbonatomer af gangen og til sidst vil man så ende ud med at få en 18 atomer lang carbonkæde som vist i ovenstående reaktionsskema. 


Skriv et svar til: afsluttende NV-opgave - hjæææælp

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.