Kemi
Bromvand og heptan
Hej :D
Er der nogle der ved, hvorfor brom kan opløses i vand, da brom er upolær?. Jeg kan ikke finde noget om det.
Jeg skal svare på, hvorfor dibrom er mere opløseligt i heptan end i vand.
Svar #1
04. oktober 2014 af Hippocampus (Slettet)
Svar #2
Svar #5
04. oktober 2014 af lhp17 (Slettet)
Ok tak, men jeg forstår ikke hvorfor et upolære stof med en elektronegativitet på 0, kan danne en dipol. Hvorfor kan dibrom gøre dette?
Svar #6
04. oktober 2014 af Heptan
#5 Det gør alle upolære stoffer, det kaldes polarisering (som leder til dispersionskræfterne), og det er derfor upolære stoffer blander godt sammen. Men når Br-Br polariserer, har det svært ved at holde sig selv sammen, og så reagerer det med vand og danner hydrogenbromid og hypobromsyre, jf. #1, hvor Snitten95 også pointerer at brom har lettere ved at polarisere, fordi valenselektronerne er langt væk fra kernen, og ikke er ligeså bundet til deres moderkerne som i andre upolære stoffer
Hydrogenbromid er en stærkere syre end hydrogenchlorid, og bromid er ganske stabilt i en vandig opløsning, da bromid har samme elektronstruktur som ædelgassen krypton.
Dibrom vil helst hænge ud med Heptan, men den her spontane reaktion gør altså, at vi får opløst brom i vand, både som dibrom og derivater heraf.
Svar #7
Vil du også gerne hænge ud med dibrom eller hvad, Heptan? :P
Svar #8
04. oktober 2014 af Heptan
Jeg ved ikke rigtig, jeg synes dibrom hænger for meget ud med de populære, og er utro istedet for entro eller utopi, ikke lige min type. Folk bliver ved med at blande os sammen, men i virkeligheden er min fætter cyclohexen et meget bedre match...
Svar #9
Haha... Det kan godt være, det ikke lige er relevant for denne tråd, men det er satme sort humor på allerhøjeste niveau :P
Skriv et svar til: Bromvand og heptan
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.