Matematik
Gryn-formlen
Hej er der nogen der kan fortælle mig hvordan jeg issolere de forskellige bogstaver i Gryn-formlen. Således at jeg mundtligt kan forklare om det. På forhånd mange tak :)
Svar #1
17. oktober 2014 af Heptan
Grynformlen:

Prøv at rykke rundt på tingene, det er ikke besværligt at isolere, hvis man holder sig inden for matematikkens rammer. Fx kan r isoleres ved at gange med r på begge sider, og dividere med G:

Vi kan isolere y ved at dividere med brøken på begge sider. Når man dividere med en brøk, er det det samme som at gange med den omvendte:

Svar #2
17. oktober 2014 af PeterValberg
Jeg er ret sikker på at 5 minutters søgning på Internettet
vil give dig det svar, du er ude efter, - omskrivningerne i hvert tilfælde.
Hvordan og hvorledes "følger" de "normale" regler for omskrivning af
ligninger.
Svar #3
17. oktober 2014 af veg0 (Slettet)
Tak for svar begge to. I får lige et like. Det jeg søger det er helt slavisk hvordan man udregner det. Den færdige formel hvor de forskellige bostaver er isoleret er bestemt ikke svær at finde på nettet.
Det eneste jeg jeg godt kunne tænke mig er en slavisk gennemgang af hvordan det bliver gjort. Trin for trin.
Det er den bedste måde jeg lære på.
På forhånd mange tak! :D
Svar #4
17. oktober 2014 af JEEJ2008 (Slettet)
Jeg er forvirret - det er A-niv. og du er usikker på hvordan man isolerer i en velkendt formel!?!! - du skal jo bare benytte matematikkens regler og isolere for det du vil finde... :)
Svar #5
Jamen såfremt du mener det. Kan du forvise hvorledes det gøres så? :)
Svar #6
Nu er jeg også meget forvirret ... jeg har jo allerede givet flere velbeskrevne eksempler i #1, var der noget du ikke forstod, eller ??
Måske skal du finde en mere simpel ligning, hvis du skal lære the basics :)
Svar #7
Okay, nu prøver jeg igen høfligt.
Det jeg efterspørger er udelukkende hvordan man kommer frem til løsningen. Trin for trin. - ikke løsningen.
Godt klar over hvordan man løser en ligning, dog vil jeg gerne have bekræftet hvorledes det bliver gjort praktisk.
Det kan jeg ikke finde på nettet
Svar #8
I #1 skrev jeg til første eksempel:
"r isoleres ved at gange med r på begge sider, og dividere med G"
Det er vel, hvordan man kommer frem til en af løsningerne.
Har du styr på den, eller skal vi gå i dybden med det eksempel?
Svar #9
Såfremt du har lyst og tid det være en stor hjælp hvis du gik i dybden med dem alle sammen inkl. at isolere n. :)
Svar #10
Du kan jo godt finde ud af det selv, så det får du måske mest ud af :)
Vi kan rette hvis du får problemer
Svar #11
Jeg har her vedhæftet et billede på at isolere y. Kan ikke rigtigt komme længere.
Svar #12
17. oktober 2014 af Chrystine (Slettet)
Du er meget tæt på at have isoleret y.
Prøv at dividere med r (r≠0), og se hvad der sker.
Enten har du forvirret dig selv, hvilket kan ske; eller også bør du nok læse lidt op på ligningsløsning, for det er temmeligt essentielt for meget matematik.
God træning :-)
Svar #13
Jeg har prøvet at isolere n. Jeg har skrevet lidt tekst til de faser hvor jeg er en smule i tvivl.
Håber i kan hjælpe.
Svar #14
Jeg har lavet nogle rettelser og kommentarer
Skriv et svar til: Gryn-formlen
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.