Kemi
HJÆLP TIL OPLØSELIGHED
Hej, jeg håber at jeg kan få hjælp til to delopgaver.
Jeg har vedhæftet opgaven og øvelsesvejlning. Men kan ikke find ud af hvordan man laver reaktionsligningerne (opgaver 4.3) og hvad den mest dominante form af arsensyre er?
Svar #2
18. oktober 2014 af Heptan
Det kan du undersøge på det Bjerrumdiagram du skal lave i opgave 1.1
Svar #5
18. oktober 2014 af ssaahh (Slettet)
jeg har vedhæftet det :) men i førsøget bruger vi kun HAsO42-
Svar #6
den sidste graf ser lidt mærkelig men det er fordi mit program ikke laver 3 grafer
Svar #7
Ved forsøgets start er pH 8,5
Så du skal se hvilken syre der er dominant ved pH = 8,5
Det ser ud til at HAsO42- dominerer
Hvis det er muligt, så skriv hvilke syre/baser der er i de forskellige intervaller i Bjerrumdiagrammet
Svar #8
nu kan jeg se hvad du mener! tak :) men kan du hjælpe mig med reaktionsligningerne?
Svar #9
jeg har forsøgt, og har vedhæftet billede. vil høre om det kan passe :)
Svar #10
Ja, det ser rigtigt ud :)
Bemærk at stoffet har negativ ladning, AsO43-
Svar #12
18. oktober 2014 af Soeffi
Sølv-ioner danner bundfald med arsenat i basisk opløsning

Ligevægten er pH afhængig, da arsenat kan optage hydrogen-ioner

Ammoniak gør i første omgang opløsningen basisk og gendanner bundfaldet efter, at det var opløst af syre. Yderligere tilsætning af ammoniak danner diaminsølv(I)-kompleks og opløser bundfaldet igen
![Ag_{3}AsO_{4}+6NH_{3}\rightarrow 3[Ag(NH_{3})_{2}]^{+}+AsO_{4}^{3-}](https://media.studieportalen.dk/images/equations/cnGIOBiE07_vCIoz_nbRRg==.gif)
Syre, her eddikesyre, nedbryder diaminsølv(I)-komplekset
![[Ag(NH_{3})_{2}]^{+} + 2CH_{3}COOH\rightleftharpoons Ag^{+} + 2CH_{3}COO^{-}NH_{4}^{+}](https://media.studieportalen.dk/images/equations/hXEvl8xNatpHbRWPfuf6cA==.gif)
og bundfaldet med arsenat gendannes.
Svar #14
der står man skal forklare reaktionerne ved at indrage ligevægtskonstant og le chateliers princip. det forstår jeg ikke rigtig, for vi tilsætter ikke noget "mere" stof, eller ændre på det vha ydre påvirkning. i forsøget blandede vi bare arsensyre med forskellig stoffer?
Svar #15
18. oktober 2014 af Soeffi
Ligevægtkonstanten i bundfaldsreaktionen består bl.a. af arsenat-ion koncentrationen, som bliver mindre, når du tilsætter syre. Derfor vil første ligevægt forskydes til venstre (den er godt nok vist som en fuldstændig omdannelse og ikke som ligevægt; alle fire skal være ligevægte).
Svar #16
altså den allerførste reaktionsligning du har opskrevet? den med 3 Ag+ osv?
Svar #17

Når der tilsættes syre, så øges koncentrationen af H+, og reaktionen forskydes mod højre.
Når der tilsættes base, fjernes der H+, og reaktionen forskydes mod venstre.
Svar #18
men gælder det ikke også for den sidste reaktionsligning du skrev op i #12. for her reagere diaminsølv(I) komplekset med en syre? :)

![Ag_{3}AsO_{4}+6NH_{3} \rightleftharpoons 3[Ag(NH_{3})_{2}]^{+}+AsO_{4}^{3-}](https://media.studieportalen.dk/images/equations/VkFWuhSD3zBCEG1_FgqAkQ==.gif)