Kemi

Strukturformel + citronsyre!

09. november 2014 af Dian123 - Niveau: B-niveau

Hej, nogle der kan tegne strukturformlen for kulsyre? Strukturformler er ik lige min stærkeste side og jeg er lidt i tvivl om hvordan jeg gør..

Derudover vil jeg gerne vide hvorfor C6H8O7 (Citronsyre) er en trihydronsyre? Den har da 8 hydroner (eller er jeg forkert på den?) hvorfor er det så lige en trihydronsyre?

Brugbart svar (0)

Svar #1
09. november 2014 af mathon

Kun COOH-grupperne reagerer som syrer.

Svar #2
09. november 2014 af Dian123

mange tak! :) er det der strukturformlen for kulsyre ?

Brugbart svar (0)

Svar #3
09. november 2014 af Heptan

Nej, det er citronsyre.

Brugbart svar (0)

Svar #4

Kulsyre:

Svar #5

Ok tak!
Hmm hvis jeg så skriver reaktionsskema for de to, kan det så passe der vil være 3 forskellige reaktioner da citronsyre er trihydronsyre? Mit bud på det er vedhæftet 

Er reaktionsskemaet rigtigt? Og hvis nu jeg skal have tilstandsformler på...?

Vedhæftet fil:Unavngivet.png

Brugbart svar (0)

Svar #6

Ja, de er korrekte. De er allesammen opløst i vand (aq), undtagen vand, som er en væske (l).

Ofte skriver man rekationer for polyhydrone syrer i de forskellige trin, og ofte undlader man natrium af udtrykket,

\newline OH^- + C_6H_8O_7 \rightarrow C_6H_7O_7^- + H_2 O \newline \newline OH^- + C_6H_7O_7^- \rightarrow C_6H_6O_7^{2-} + H_2 O \newline \newline OH^- + C_6H_6O_7^{2-} \rightarrow C_6H_5O_7^{3-} + H_2 O

Brugbart svar (0)

Svar #7
09. november 2014 af mathon

H_3Cit\; _{(aq)}\; \; +\; \; OH^-\; _{(aq)}\; \; \rightarrow \; \; H_2Cit^{-}\; _{(aq)}\; \;+\; \; H_2O\; _{(l)}

H_2Cit^{-}\; _{(aq)}\; \; +\; \; OH^-\; _{(aq)}\; \; \rightarrow \; \; HCit^{2-}\; _{(aq)}\; \;+\; \; H_2O\; _{(l)}

HCit^{2-}\; _{(aq)}\; \; +\; \; OH^-\; _{(aq)}\; \; \rightarrow \; \; Cit^{3-}\; _{(aq)}\; \;+\; \; H_2O\; _{(l)}

Svar #8

Mange tak begge to! Og jeg forstår at citronsyre både kan skrives som C6H8O7 og H3Cit ? :)

Brugbart svar (0)

Svar #9

Ja

Svar #10

ok tak:) jeg skal bruge det i min aflevering hvor jeg titrerer med NaOH for at finde indhold af citronsyre. Jeg er klar over teorien til forsøget, men af en eller anden grund forstår jeg ikke helt hvordan dataerne skal behandles... Altså ikke hvordan jeg regner det ud, men hvad det HELT præcis er jeg har fundet frem til i forsøget. Er det iorden hvis jeg lige vedhæfter opgaven hvis du har tid til lige hurtigt at kigge på den og kort forklare det..?

Brugbart svar (0)

Svar #11

Ja.

Husk at der i 1. ækvivalenspunkt er en ækvivalent mængde NaOH og citronsyre. På den måde kan man beregne stofmængdekoncentrationen af citronsyre

Svar #12

Dvs. at i ækvivalenspunktet er citronsyren opbrugt?

jeg vedhæfter lige opgaven...

mit spørgsmål er hvorfor jeg bruger ren syre..?

Svar #13

den anden side

Brugbart svar (0)

Svar #14

Det gør du heller ikke, du bruger en fortyndet opløsning af citronsyre.

Men jeg tror de mener opløsningen af citronsyre (og ikke rød sodavand)

Svar #15

Der står bare ''ren syreopløsning'' i opgavearket...

Men jeg forstår ikke helt selve meningen med forsøget. Altså jeg får indtegnet 2 titrerkurver, den ene af mL 0,1 M citronsyre hvor volumen af natrium er 13,3 mL. Så har jeg en titrerkurve for 50 mL sodavand hvor V natrium er 11.9

Når jeg finder ækvivalenspunktet, hvad er det så jeg finder ? Det er nemlig dét, jeg bruger til at regne videre med

Brugbart svar (0)

Svar #16

Når du har brugt 13,3 mL NaOH ved 1. ækv. kan du beregne stofmængden af citronsyre med formlen n = cV, og det samme med andet forsøg. Deraf kan du beregne stofmængdekoncentrationen af citronsyre

Svar #17

Nåå tror jeg er med nu, tak! Er det iorden hvis jeg henvender mig her igen inden for de næste par timer hvis yderligere spørgsmål om beregning? :)

Og man kan aldrig være 100% sikker på ens resultat da man ikke kan aflæse ækvivalenspunktet helt præcis går jeg ud fra. Det kan tages med som en fejlkilde hvis mit resultat ik helt stemmer, ik?

Brugbart svar (0)

Svar #18

Det er en måleusikkerhed

Svar #19

Så fejlkilder er det jeg fysisk kunne ændre på til næste gang, hvorimod måleusikkerhed, er selve usikkerheden ved forsøget?

Brugbart svar (0)

Svar #20

Systematiske fejlkilder kan man ofte ikke gøre noget ved, men man kan nogle gange ændre forsøget, så man minimerer fejlkilder. Et typisk eksempel på en fejlkilde er "varmetab til omgivelserne", men dit forsøg har jo ikke noget med varme at gøre. Til gengæld kan det tænkes at rød sodavand ikke (kun) indeholder citronsyre, men måske andre syrer (jeg ved ikke hvad den indeholder, men det kan jeg da forestille mig), og det vil jo være en fejlkilde, hvis man antager at der kun er citronsyre i. Fejlkilder påvirker ofte et resultat i én retning, fx "op" eller "ned". Hvis der er flere syrer, vil det påvirke ækvivalenspunktet, og der vil måske komme andre ækvivalenspunkter.

Måleusikkerheder kan man heller aldrig komme af med, men man kan minimere dem ved at få bedre udstyr, og være mere omhyggelige med dataopsamlingen (fx indsamle flere data). Måleusikkerheder påvirker et forsøg i begge retninger, så hvis man indsamler mange data, kan man se bort fra måleusikkerheder. Hvis man fx laver en graf, så vil måleusikkerheden bestå i at punkterne ligger både over og under grafen.

Hvis en syre er meget svag, vil vi få en stor usikkerhed på ækvivalenspunktet, fordi titrerkurven ikke vil være særligt stejl

Forrige 1 2 Næste

Der er 21 svar til dette spørgsmål. Der vises 20 svar per side. Spørgsmålet kan besvares på den sidste side. Klik her for at gå til den sidste side.