Kemi
Bjerrumdiagram og pks-værdi
Hej!!
Sidder og har lidt problemer med opgave 3 i min kemiaflevering. Opgaver lyder således:
En flaske på kemikalielageret indeholder en benzoesyreopløsning med ukendt koncentration. En prøve på 25,0 ml udtages og titreres potentionmetrisk med 0,100 m NaOH. Titrerkurven er vist som vedhæftet fil.
a) Opskriv reaktionen mellem benzoesyre og hydroxid?
b) Bestem den tilsatte stofmængde NaOH i ækvivalenspunktet?
c) Bestem koncentrationen af benzoesyre i prøven?
d) Bestemt Benzoesyres pks-værdi.
Jeg har opskrevet reaktionen mellem benzoesyre og hydroxid og i opgave b mener jeg at man skal aflæse den tilsatte stofmængde NaOH i ækvivalenspunktet, som jeg har fået til 18,75 ml. Men jeg ved ikke hvordan jeg skal lave c'eren og d'eren. På forhånd tak for hjælpen ;)
Svar #1
12. november 2014 af OliverGlue (Slettet)
c)
I ækvivalenspunktet er alt syren omdannet til sin korresponderende base. Det betyder, at tilsat nNaOH=nbenzoesyre i dette punkt. Stofmængden er 18.75*10^-3*0.1=18.75*10^-4 mol. Omregning til koncentration er 18.75*10^(-4)/(25*10^(-3))=0.075 mol/L.
d)
Du skal vide, at når halvdelen af syren er deprotoneret er pH=pKa, du aflæser altså pH ved 18.75 mL /2(jeg aflæser til cirka 4.1, dv.s. pKa = 4.1. Du skal ikke kende udledning på b-niveau vil jeg gætte på?
Ellers er det ret simpelt, betragt pufferligningen, du har en svag syre, og derfor gælder den. pH=pKa+log(nb/na), når der er lige store mængder base og syre giver brøken i logaritmen 1 og log(1)=0, derved er pH=pKa, ved lige store mængder base og syre, eller når halvdelen af en syre blevet deprotoneret.
Skriv et svar til: Bjerrumdiagram og pks-værdi
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.