Kemi
Jasmon og jasmonsyre
Hej med jer.
Jeg har to spørgsmål, som i meget gerne må hjælpe mig med - hvis i kan selvfølgelig :o)
a) Marker de funktionelle grupper i jasmonsyre, og angiv, hvilke stofklasser de tilhører.
Jeg har markeret de funktionelle grupper, MEN hvordan kan jeg vide hvilke stofklasser de tilhører?
b) Begrund, at jasmonsyres struktur giver mulighed for to forskellige typer af stereoisomeri.
Menes der E Z- isomeri her eller?
Håber i vil hjælpe! Jeg har vedlagt et bilag!
Svar #2
18. november 2014 af ChemistryIsKey
a)
Jasmonsyre har to funktionelle grupper; En cyklisk keton (C=O, hvor oxygenatomet er dobbeltbundet til et ikke-endestillet carbonatom) og En carboxylsyre (COOH-gruppe).
Eventuelt kan man tælle dobbeltbindingen (C=C) med som en funktionel gruppe, men det mener jeg ikke man gør normalt.
b)
Jamonsyre har en dobbeltbinding, så hér er der mulighed for geometrisk isomeri (E/Z-isomeri ja).
Men jamonsyre har også to kirale centre (carbonatomer, hvor til der er bundet 4 forskellige grupper), hvorfor der også er mulighed for stereoisomeri. I dette tilfælde er der to kirale centre, hvorfor dette giver anledning til 22 = 4 forskellige isomere former.
:)
Skriv et svar til: Jasmon og jasmonsyre
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.