Kemi
pH indikator??
Bromthymolblåt har omslagspunkt ved pH på 6,0 - 7,6.
Methylorange har omsalgspunkt ved pH på 3,4 - 4,4
Phenolphthalein har omslagspunkt ved pH på 8,3 - 10
Hvilken indikator vil være bedst at bruge i et forsøg?
Min lærer siger bromthymolblåt, men jeg kan ikke forstå hans forklaring. Nogle der kan forklare nærmere
Svar #2
29. november 2014 af interesseret (Slettet)
Forsøget er, nogle glas der tilsættes nogle forskellige ting, der er afgørende for slutfarven i disse glas. Vi skal nemlig se hvordan livsprocesserne fotosyntese og respiration påvirker slutfarven i disse glas, når vi f.eks har en plante i et glas med CO2 der enten står i lys eller mørke.
Jeg ved ikke om du helt forstår forsøget - men vi bruger i hvert fald bromthymolblåt i dette forsøg og vi skal forklare hvorfor bromthymolblåt er bedst?
Svar #3
29. november 2014 af LeonhardEuler
Ved titrering er vigtigt at vælge en pH-indikator, som har et omslagspunkt, der ligger ved ækvivalenspunktet.
Svar #4
Hvorfor er dette vigtigt, at omslagspunktet ligger ved ækvivalenspunktet?
Svar #5
29. november 2014 af LeonhardEuler
Eller vil du ikke kunne se hvornår systemet rammer ækvivalenspunktet.
Svar #6
Kan jeg så fortælle at det er vigtigt med bromthymolblåt, fordi den er nem at aflæse. Den skifter jo lige ved neutral?? mens de andre ikke skifter ved det neutrale og man derfor ikke kan se hvornår det rammer det neutrale?
Svar #7
29. november 2014 af flygtighed (Slettet)
Meget CO2 vil kunne danne kulsyre i vand. så hvis planterne laver meget respiration, så vil vandet blive mere surt. Ved neutral pH er den bromthymolblå grøn, men hvis planterne laver mere respiration vil den blive mere gul. ligeledes hvis CO2 fjernes (fotosyntese), vil pH blive basisk og opløsning bliver blå :)
Skriv et svar til: pH indikator??
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.