Tysk
Hjælp til ordstillingen i tysk
Hej! Jeg ville være rigtig glad hvis der en som ville hjælpe og rette min tekst med ordstillingen? Og måske give mig nogle råd til hvordan jeg kan gøre det bedrer?
Mange gange tak på forhånd
Die Lehrerin erzählte eine Geschichte, und wir lachten laut.
Wie schmeckt das Essen? Tanztest du mit Erna? Nein, ich tanzte gar nicht gestern Abend.
Er schenkte Nina einen Ring, aber sie dankte nicht mal.Es schneite und regnete, aber wir erreichten glücklicherweise der Zug.
Machtet ihr der Stuhl selbst? Es klopfte und den Hund bellte, aber wir hörten nichts.
Sie grüsste und lächelte.Das Bier schmeckte nicht gut.Ich rauchte Zigarre nicht fertig. Besuchest du die Grossmutter gestern? Peter und Ilse, wo habt ihr die Löffel hingelegt? Er verkaufte das Auto, und diente 100 mark. Sie bemerkten nichts.
Svar #1
30. november 2014 af Stygotius (Slettet)
Det er bestemt ikke dårligt hvad du har skrevet, og din ordstilling fejler ingenting.
Du skal lige se på et par kasus
Die Lehrerin erzählte eine Geschichte, und wir lachten laut.
Wie schmeckt das Essen? Tanztest du mit Erna? Nein, ich tanzte gar nicht gestern Abend.
Er schenkte Nina einen Ring, aber sie (dankte) bedankte sich nicht einmal.Es schneite und regnete, aber wir erreichten glücklicherweise (der) den Zug.
Machtet ihr (der) den Stuhl selbst? Es klopfte, und (den) der Hund bellte, aber wir hörten nichts.
Sie (grüsste) sagte guten Tag und lächelte.Das Bier schmeckte nicht gut.Ich rauchte die Zigarre nicht fertig. Besuchtest du die Grossmutter gestern? Peter und Ilse, wo habt ihr die Löffel hingelegt? Er verkaufte das Auto, und diente 100 mark. Sie bemerkten nichts.
Svar #2
30. november 2014 af Signes785 (Slettet)
Det er jeg glad for at høre! og mange tak for hjælpen! Vil du måske også se på disse sætninger for mig?
Die Wölfe erschlugen den hund. Holt das Grammophon! Sagst, was du meinst, Kurt! Wie hast sie beleidigt den Schiedstrichters. Den feind hat das Land eroberte. Antwort schnell, jungen!
Svar #3
Die Wölfe erschlugen den (h)hund. Holt das Grammophon! Sag(st), was du meinst, Kurt! Wie (hast) hat sie (beleidigt) den Schiedstrichter(s) beleidigt. (Den f) DerFeind hat das Land erobert(e). Antwortet schnell, (jungen) Jungen/Jungs!
Imperativ (bydemåde) har tre former på tysk:
1. 2.person ental (Når man befaleropfordrer 1 person som man er dus med, noget) = verbets stamme
2. 2. peson flertal (Når man befaler/opfordrer flere som man er dus med, noget) = verbets stamme + -t
3. 3.person flertal (Når man opfordrer nogen som man er Des med, til noget) = verbets stammes + -en + Sie
Eks.
1. Du skal komme = komm!!
2. I skal komme = kommt!!
3. De skal komme = kommen Sie!!
....................
p.p. (kort tillægsform) og infinitiv (navnemåde) står sidst i en tysk hovedsætning og næstsidst i en bisætning
Svar #4
Rettelse til # 1
Er verkaufte das Auto(,) und verdiente 100 (m)Mark
Skriv et svar til: Hjælp til ordstillingen i tysk
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.