Matematik
Hjælp til matematik hjælp omhandlende diff. ligninger
Hej
Er der nogen, der kan hjælpe mig med opgave i, g og c i det vedhæftede.
Svar #1
01. december 2014 af mrhad (Slettet)
Dette er grafen, der skal bruges til opgave c
Svar #2
01. december 2014 af peter lind
Jeg går ud fra at den røde er den dæmpede svingening, den blå påvirkningen
Hvis du sammenligner den rødes top med hvor svingningen af den nlå er vil du se at den blå altid er 0 og faldende. Perioderne er altså ens. Der er derimod en faseforskel. Hvis du sammenligner størrelserne af udsvingene beddst i den senest del, kan du få et svar på dæmpningsfaktoren
Svar #3
Nej, den røde og blå er to løsninger. Det er jeg har skrevet er "Der vises rafen for opgave 1 og så en løsning vi selv har valgt. Som man kan se så har grafen fra opgave 1 ikke store svingninger, mens vores løsning er store svingninger. Grafen fra opgave 1, som er rød, starter højere end vores løsning og har nogle svingninger, hvor de bliver konstante efter x=6. Det samme gælder vores løsning. Det er ikke lykkedes at dæmpe svingningerne, men som sagt, så er svingninger for vores løsning meget større. Frekvensen for vores løsning er anderledes end grafen for opgave 1."
Er det godt nok besvaret til dette?:
"Hvordan udvikler de forskellige løsninger sig? Er det lykkedes
at dæmpe svingningerne? Har frekvensen af svingningerne ændret sig? Kan I ud fra graferne give et
fornuftigt overslag over hvor meget svingningerne er blevet dæmpet?"
Svar #4
Det væsentlige er jo dæmpningen og den har du kan ikke give svar på ud fra de grafer. Du er nød til at sammenligne med den dæmpede svingning
Svar #6
Hvordan er det man finder hvor meget svingningerne er blevet dæmpet?
Svar #7
Du skal sammenligne løsningerne med u(t). Det kan du gøre ved at afsætte dem begge i samme koordinatsystem. Det siger spørgsmålet også at du skal. Det var derfor jeg trode at den ene af graferne var for u(t)
Svar #8
Der står at jeg skal også skal tegne grafen for u(t), men ikke i samme koordinatsystem? Men jeg har tegnet grafen for u(t) for sig selv
Svar #9
Mener du så at jeg skal tegne de to løsninger sammen med u(t)?
Svar #11
hmmm når jeg prøver at tegne de 3 grafer så får jeg fejlen:
Error, (in plot) procedure expected, as range contains no plotting variable
Svar #12
Dette får jeg når jeg sætter u(t) ind, men hvis jeg fjerner den, så får jeg ingen fejlmeddelse
Skriv et svar til: Hjælp til matematik hjælp omhandlende diff. ligninger
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.