Matematik

vektor i 3D

05. december 2014 af Y2015 (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej 

Jeg sidder med nogle opgaver om vektor i 3D. 

Jeg har et spørgsmål omkring at finde om et punkt ml. to vektorer er retvinklet eller ej.

Spørgsmålet lyder sådan, - tjek om hjørnet af gulvet ved punktet B er retvnklet. hvad skal man gør for at bestemme om punktet er retvinklet?

Det andet spørgsmål er - Beregn gavlen ABCDE's areal.

På forhånd tak til jers hjælp.

Brugbart svar (0)

Svar #1
05. december 2014 af Andersen11 (Slettet)

Et punkt er ikke retvinklet. Hjørnet er vel defineret ved to sider. Undersøg, om to vektorer, der repræsenterer siderne, er vinkelrette på hinanden.

Del gavlen op i trekanter og/eller rektangler, og beregn arealet som summen af delenes arealer.

Svar #2
05. december 2014 af Y2015 (Slettet)

Jeg har punkterne A(0,5,0), B(4,8,0) og E(0,5,3). Jeg har udregnet vektorene til a=(4,3,0) og f=(4,3,-3). Derefter har jeg udregnet skalarproduktet, som er a.b= 22. Kan jeg så sige, at punktet B er ikke retvinklet, fordi de to side vektorer's prikproduktet er ikke lige med nul?

mht gavlen, den ser sådan ud (se lige vedhæftet filen.)

Vedhæftet fil:vektor i 3D.docx

Brugbart svar (0)

Svar #3

Igen: det har ingen mening at tale om, at et punkt er retvinklet eller ikke. Man skal undersøge, om vektorerne BA og BE står vinkel ret på hinanden.

Men af tegningen i det vedlagte fremgår det da, at hjørnet af gulvet ved B udgøres af punkterne A, B og C, dvs.

A(0 , 5 , 0) , B(4 , 8 , 0) og C(-0.5 , 14 , 0)

så man skal undersøge, om vektorerne BA = [4 , 3 , 0] og BC = [-4.5 , 6 , 0] er vinkelrette på hinanden.

Brugbart svar (0)

Svar #4

Gavlen ABFIE er sammensat af et rektangel og en ligebenet trekant, hvis grundlinie er den lange side i rektanglet, og hvis højde let beregnes.

Svar #5

Tak for hjælpen. 

Ja, du har ret. Jeg menter hjørnet i punkt B og ikke om punkt er vinkelret... Nu er jeg med. Jeg kunne nemlig ikke finde ud af hvilke vektorer skal jeg tage. 

Mht. spørgsmål 3. Tagets hældningsvinkel. Skal man bruge cos(A) formelen, som er cos(A)=AB_vek*AC_vek/AB_længde*AC_længde.  ?

Brugbart svar (0)

Svar #6

Tagets hældningsvinkel kan findes som vinklen mellem en normalvektor n til tagfladen IFGJ og en normalvektor til gulvet (xy-planen). En normalvektor til xy-planen er basisvektoren k .

Svar #7

Det var stor hjælp. Du skal have mange tak til hjælpen. :)

Svar #8

Et sidste spørgsmål. Kan du forklar hvordan præcis jeg kan finde Arealet i den ligebenet trekant.

Jeg har fundet AB=grundlinjen (længden i reaktanglet) til at være 5. og side AE (højden i reaktanglet) til at være 3. 

Mange tak for hjælpen og fortsat en god aften. 

Brugbart svar (0)

Svar #9

Den ligebenede trekant EFI har samme grundlinie EF som siden EF i rektanglet ABFE, dvs

|EF| = |AB| = 5

Højden i trekanten EFI er lig med forskellen i z-koordinaterne for punkterne E og I, dvs. h = 1,5 , så trekantens areal er

TEFI = (1/2)·5·(3/2) = 15/4 .

Skriv et svar til: vektor i 3D

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.