Kemi
Enthalpi
Er der en der kan fortælle mig fremgangsmåden til løsning af denne opgave?
304,0 kcal + 4 PCl3 (l) → P4(s) + 6 Cl2 (g)
Hvis 50 g PCl3 reagerer i den viste kemiske reaktion, bliver ____ kcal ______
1) 27,67; dannet
2) 304,0; forbrugt
3) 304,0; dannet
4) 110,7; forbrugt
5) 27,67; forbrugt --> Korrekte svar
Svar #1
06. december 2014 af Heptan
Det der står til venstre i reaktionsskemaet bliver forbrugt, og det der står til højre bliver dannet.
Beregn stofmængden af 50 g PCl3, og beregn derefter mængden af energi der bliver forbrugt jf. reaktionsskemaet, idet de er i forholdet 304:4. Husk enheder!
Svar #2
06. december 2014 af Mujilo (Slettet)
n = m/M = 50 g/137.5 g/mol = 0.36 mol
Næsten alt det du har skrevet, kan jeg godt finde ud af .. Går dog i stå når jeg skal beregne "mængden af energi der bliver forbrugt jf. reaktionsskemaet, idet de er i forholdet 304:4" .. Det er i dette punkt jeg går i stå :/
Svar #3
.... Så stofmængden af phosphortrichlorid er 0,36 mol.
Da forholdet er 304:4 må det betyde at mængden af energi er:
0,36 * 304/4 kcal
(bemærk at tallet 0,36 så bliver større, fordi 304 er et større tal end 4)
Svar #4
06. december 2014 af Mujilo (Slettet)
Men hvorfor multiplicerer du stofmængden med 304/4? Hvilken formel er det? Jeg kan godt se, at det går op, men jeg kan ikke gennemskue hvilken formel/metode du bruger til at nå frem?
Svar #5
Der er ikke nogen formel, men det fremgår af reaktionsskemaet, at der er 304/4 gange mere energi end der er PCl3. Eller at der er 304 gange mere energi end der er 4 PCl3.
Man kan vel kalde det en omregningsfaktor, det er det tætteste jeg kan komme på en 'formel'.
Tilsvarende er der 304 gange mere energi end der dannes P4.
Giver det mening?
Svar #6
07. december 2014 af Mujilo (Slettet)
Synes desværre ikke, at det giver mening .. Overhovedet :/
Men jeg må vel huske denne fremgangsmåde og benytte den til eksamen, SELVOM jeg ikke forstår den .. Det er ikke noget at gøre ved :/
Jeg kan godt forstå, at der er 304 gange mere energi end 4 PCl3, og kan endvidere forstå, at hvorfor du dividere med 4, men kan dog slet ikke gennemskue, hvorfor du skal multiplicere den resulterende værdi med stofmængden :/
Skriv et svar til: Enthalpi
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.