Matematik

Har jeg fejl, hvis ja, hvor?

08. december 2014 af Hansihh (Slettet) - Niveau: C-niveau

Ved opgaven

\frac{2-x}{x+2}=\frac{x+3}{3-x}+6

Får jeg følgende?

6-3x-2x+x^2-x^2-3x-2x-6-6x-12-18+6x=0

og bliver reduceret til

-30-10x=0

også bruger jeg følgende formel

\frac{10+\sqrt{-10^2-4*0*(-30)}}{2*0}

Dog får jeg ikke et resultat, pga jeg har 0 ved nævner pladsen. Hvorimod i facit listen står der et resultat? Jeg har gennemgået denne opgave mange gange og kan ikke finde nogen fejl

Brugbart svar (0)

Svar #1
08. december 2014 af peter lind

Nu har du ikke opgivet mellemregningerne og der er fejl i dem.

I den sidste -30-10x = 0 er en lineær ligning og skal ikke løses som en andengrads ligning.

Tip: Foretag beregningerne med en enkelt beregning af gangen. Det mindsker sandsynligheden for fejl.

Hvis du bruger et tekstprogram. Kopier ligningen ned og foretag redigeringen i kopien. Det får også fejlfrkvensen til at falde især hvis der er mange led

Brugbart svar (0)

Svar #2
08. december 2014 af Andersen11 (Slettet)

Svar #3
08. december 2014 af Hansihh (Slettet)

Ej, Andersen, denne gang er det Sp's fejl, og her tager du vist fejl, dobbeltposteringen er SP's skyld.

Jeg trykkede på opret spørgsmål eller hvad hulen der ellers står. Også ventede i cirka 1 minut. Der stod stadig 'vent venligst' For at tjekke om jeg havde internet, åbnede jeg en ny fane og skrev google, det kom. Også refreshede jeg siden og skrev det heele igen og oprettede spørgsmålet. 

Brugbart svar (0)

Svar #4

Mit indlæg i #2 drejer sig ikke om, hvem der har kludret i det, men kun om, at der er en anden tråd af samme trådstarter med samme opgaveformulering, hvor der er givet et forklarende svar, således at folk ikke behøver forklare de samme ting flere gange.

Svar #5
08. december 2014 af Hansihh (Slettet)

Hvordan skal der være fejl?

Det sidste jeg skrev er det jeg kom frem til, dog troede jeg at jeg stadig skulle opfatte det som værende 2.gradsligning, men tilsyneladende skulle jeg ikke det.

Brugbart svar (0)

Svar #6

Læs dog forklaringen i den anden tråd, hvor det er forklaret.

Skriv et svar til: Har jeg fejl, hvis ja, hvor?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.