Kemi
SRP - HJÆLP - polært eller upolært
Hej allesammen
Jeg har om stoffet DDT, og har fundet frem til at stoffet er upolært, men kan ikke lige finde ud af at argumentere, hvorfor det er det? Er der nogle som kan hjælp mig?
I kan se molekylet i det vedhæftet dokument.
tak på forhånd :)
Svar #1
09. december 2014 af OliverGlue (Slettet)
Svar #2
09. december 2014 af studerendeHF (Slettet)
Carbon-atomer er desuden upolære, hvorved antallet vel og mærke spiller ind på stoffets egenskab. Når man ønsker at argumentere for et stofs polaritet, så ser man på de forskellige atomer over for hinanden, hvor fx hydrogen-atomer er polære. Forholdet mellem disse to forskydes altid mod det upolære, så vidt jeg kan huske.
Svar #3
09. december 2014 af 12heni (Slettet)
Jeg har læst om polaritet med synes ikke jeg kan finde rundt i det. hvordan spille der at det er symmetrisk en rolle? :)
studerendeHF: Tak for hjælpen! Så vidt jeg har fundet ud af, så er Cl bindingerne polærer, da elektronegativitetsforskellen er over 0,5, så synes lidt det skyder i begge retninger :O
Svar #4
09. december 2014 af Heptan
C-H bindinger er upolære
C-Cl bindinger er polære
Chlor er ikke sååå elektronegativ, ift. oxygen eller fluor fx. Atomet er også rimelig stort, så det polariseres forholdsvis let.
Jeg vil også sige at det er upolært, men den ligger på grænsen.
Det kommer så også an på hvad du skal bruge det til, hvis du vil undersøge om det er vandopløseligt eller biotilgængeligt, så skal du se på en masse andre ting også.
Svar #5
09. december 2014 af 12heni (Slettet)
Heptan: Tak for svaret.
Jeg skal egentlig bare argumentere for om det er polært eller upolært ud fra dets stuktur. Jeg har bare lidt svært ved at formulere, hvorfor det er polært. Er det fordi der er flere upolære grupper? altså der skal vel vel være max 4 C-atomer til hver polær gruppe, for at det forblive polært?
Skriv et svar til: SRP - HJÆLP - polært eller upolært
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.