Matematik
Forskel på median og gennemsnitsværdi
Hej hej!
Hvordan kan det være, at min medianværdi konsekvent er højere end min gennemsnitsværdi - hvad kan det skyldes? Jeg er ved at udregne medianværdien og gennemsnitsværdien for alder ved første gangs ægteskab, og alderen er højere ved udregning af medianværdi end gennemsnittet.
- Camilla
Svar #1
11. december 2014 af Eksperimentalfysikeren
Tegn histogrammet. Du vil sikkert se, at det ikke er symmetrisk. En lang "hale" af små værdier trækker gennemsnittet ned, men påvirker ikke medianen så meget.
Svar #2
11. december 2014 af camillakrogh (Slettet)
Min datamængde er på 10.000, så det vil virkelig være et omfattende arbejde. Kunne det være muligt at lave et boksplot for at overskue værdierne?
Svar #3
11. december 2014 af Eksperimentalfysikeren
Det kan jeg ikke sige, men prøv at se på tallene: 1,1,2,2,4,6,6,6,6,6. Medianen er her det femte tal uafhængigt af, om det er 2,3,4,5 eller 6. Gennemsnittet vil derimod ændre sig. Tegner du et histogram med 6 søjler, kan du se skævheden i histogrammet. Det er det samme fænomen, du er ude for, men i større skala, fordi du har flere værdier.
Jeg formoder, du har tallene liggende på digital form. Du skulle kunne overføre dem til et regneark og få det til at tegne et histogram.
Skriv et svar til: Forskel på median og gennemsnitsværdi
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.