Kemi
Hjææælp
Hej, jeg har virkelig brug for hjælp. Jeg har lavet en forsøgsrække hvor jeg gerne vil undersøge gærs reaktion med hydrogenperoxid ved forskellige koncentrationer. Jeg ved ikke hvordan jeg finder intialhastigheden af dette. Hvis der er nogle, som kan hjælpe vil det betyde en del.
Svar #1
11. december 2014 af Heptan
Bestem tangenthældningen til grafen for koncentrationen, i starten
Svar #2
11. december 2014 af Sneharusha (Slettet)
Skal jeg plotte alle forsøgsrækkerne ind over een graf og derved bestemme tangenten eller jeg skal jeg plotte hver forsøg hver for sig? :)
Svar #4
Plot derefter alle initialhastighederne som funktion af koncentrationen
Svar #5
11. december 2014 af Sneharusha (Slettet)
Hvordan plotter jeg alle initialhastighederne som funktion af koncentrationen?
Svar #6
Startkoncentrationen på x-aksen og initialhastighederne på y-aksen (altså hvis du er blevet bedt om det? men det kunne jeg da forestille mig)
Svar #7
12. december 2014 af Sneharusha (Slettet)
Men hvordan finder jeg disse intialhastigheder, når jeg blot kender tiden og koncentrationerne?
Svar #8
12. december 2014 af Heptan
#1 Bestem tangenthældningen til grafen for koncentrationen, i starten
Svar #9
14. december 2014 af Sneharusha (Slettet)
OKay, mange tak. Men tror at jeg har endnu et spørgsmål. Det er fordi i hver forsøgsrække har jeg blot ændret hydrogenperoxids volumen, så jeg fx har brugt 0,5 mL, 1 mL, 1,5 mL osv. Men så det vel ikke koncentrationen jeg har ændret, men volumen. Eller er jeg helt forkert på den?
Svar #10
14. december 2014 af Heptan
Din tankegang er helt korrekt.
Husk dog på, at du har fortyndet opløsningerne ved at hælde noget andet i, således at alle opløsninger har det samme volumen
Svar #11
15. december 2014 af Sneharusha (Slettet)
Men har jeg ikke lavet det forkert ved at bare ændre substratens volumen og ikke koncentrationen?
Svar #12
15. december 2014 af Heptan
Hvis du har fulgt øvelsesvejledningen har du vel ikke gjort noget forkert?
Svar #13
15. december 2014 af Sneharusha (Slettet)
Det er et forsøg jeg selv har konstrueret i forbindelse med SRP :/
Skriv et svar til: Hjææælp
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.