Kemi

Fordelingsforhold

11. december 2014 af snooki (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hejsa.

Er der nogle, der kan hjælpe mig med følgende opgave? Jeg skal bestemme fordelingsforholdet for testosteron mellem vand og octan-1-ol.

Jeg har fundet koncentrationen af octanol efter vi havde opløsningen i en skilletragt sammen med vand, men har lidt problemer med at bestemme koncentrationen af testosteron i vandfasen. Koncentrationen i octanolfasen er 1,84\cdot 10^-5 g/mL.
På forhånd, tak!

Brugbart svar (0)

Svar #1
11. december 2014 af Heptan

Det afhænger af KF og af stofmængden af testosteron, og volumen af vand

Brugbart svar (0)

Svar #2

Brug udtrykket

K_F=\frac{[Testosterone(octanol)]}{[Testosterone(aq)]}

Svar #3
11. december 2014 af snooki (Slettet)

Ja, ved godt, at jeg skal bruge den formel, men er bare i tvivl om, hvad koncentrationen af vand skal være. Volumen af vand er 25 mL og KF skal gerne ligge på 2350. Skal man så bare isolere koncentrationen af testosteron i vand eller hvordan?

Svar #4

Hov nej, undskyld. log(K_F) skal være 3,27. 

Brugbart svar (0)

Svar #5

Du er nødt til at kende den totale stofmængde af testosterone. Så kan du beregne stofmængden af testosterone i octanolfasen. Derefter kan du beregne koncentrationen i vandfasen med

c = n/V

hvor n er stofmængden af testosteron i vandfasen (den totale stofmængde minus stofmængden i octanolfasen), og V = 25 mL

Svar #6

Okay, super! Tak for hjælpen :-)

Skriv et svar til: Fordelingsforhold

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.