Fysik
Luftmodstand
Hej, jeg sidder med et lille problem. Jeg skal fortælle om sammenhængen mellem et legemes flyvebane uden og med luftmodstand. Altså jeg skal beskrive nogle ting, som jeg ikke helt ved, hvad eller, hvordan.
Jeg har vedhæftet et billede med to grafer, den blå linje er med luftmodstand og den røde er uden.
De er begge skudt afsted med en vinkel på 17grader, men forskellige hastigheder...
Nogen der kan hjælpe bare lidt, med at sætte mig igang?
Tak på forhånd!

Svar #1
14. december 2014 af Heptan
For mig ligner det parabler. Måske kan man lave en model over flyvebanen ud fra viden om parabler?
Svar #2
14. december 2014 af hesch (Slettet)
#0: Når man skal se forskellen på to grafer, skal man kun variere een parameter. Ovenfor har du både ændret luftmodstandskoefficient og skudhastighed. Så er det vanskeligt at konkludere noget som helst.
Grafen uden luftmodstand bliver en parabel, men det bliver det ikke med luftmodstand.
Ad din tidligere tråd: https://www.studieportalen.dk/forums/thread.aspx?id=1552819 har jeg nedenfor vedhæftet en dataudskrift, hvor jeg har øget luftmodstandskoefficienten og skudhastigheden, og ændret skudvinklen til 17º, for at tydeliggøre, at grafen ikke bliver en parabel. Dette ses bl.a. af, at ved grafens toppunkt efter ca. 10,5s, har projektilet nået en skudvidde på ca. 3715m, mens skudvidden ved landing er ca. 6205m.
Det halve af 6205m er ikke 3715m. Hvis grafen var en parabel, skulle toppunktet ligge midt mellem parablen rødder, der er hhv. 0m og 6205m, altså 3103m. Grafen, ved luftmodstand, er en pilskæv parabel.
Få nu lavet dit Excel beregningsprogram, hvor du kan indsætte "provokerende" parametre, tegne kurver, osv. (husk kun at ændre een parameter ad gangen). Så vil forskellene springe i øjnene.
Svar #3
Nå, ja. Jeg glemte at vedhæfte:
PS: Bemærk også, at den samlede flyvetid = 23,6s ≠ 10,5s * 2
Svar #4
14. december 2014 af Larspeter1 (Slettet)
#3: Tak for hjælpen hesch.
Jeg har lidt svært ved at få det program du sendte til at køre, er der mulighed for at du kunne ændre v0 fra 2000 km/t, til at være 19,58m/s.
Bare så jeg kan se, hvilke værdier det burde være!
Tak for hjælpen
Svar #5
Skudvinkel ?
Luftmodstandskoefficient, k ? (Fluft = k*v2)
Svar #6
14. december 2014 af Larspeter1 (Slettet)
luftmodstandskoefficienten er 0,5
og vinklen er 17grader
Svar #8
Luftmodstandskoefficienten kan beregnes ud fra en antaget max. faldhastighed. Hvis k = 0,5 er denne hastighed:
k * v2 = 9,82 m/s2 =>
v = 4,4 m/s = 16 km/h
Er det badmintonbolde, der er dit "projektil" ?
Jeg vil gætte på at en tennisbold kan falde med 130 km/h.
Men pyt (vedhæftet). Bemærk, at enheden for t er 1/10 sek.
Svar #9
#8: k * v2 = masse * tyngdeacceleration, ved max. faldhastighed. Så enheden for k bliver: kg/m.
(for god ordens skyld).
Skriv et svar til: Luftmodstand
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.