Kemi
MDMA Polaritet
Mit spørgsmål er meget enkelt jeg kan ikke finde ud af om MDMA er hydrofobt eller hydrofilt, jeg vil mene at jeg har fundet alle de funktionelle grupper og jeg er kommet frem til at aminogruppen er hydrofil. Men det medføre jo ikke nødvendigvis at hele stoffet er hydrofilt.
Håber virkelig at i kan bærer over med at det er et område jeg altid har haft lidt svært ved. På forhånd tak
Svar #1
14. december 2014 af ChemistryIsKey
Molekylet er bestemt et upolært molekyle.
Udover aminen (som i forvejen ikke er så polær igen, men dog en smule), er der også to ethere, hvilke kun i et lille omfang er polære.
Udover disse grupper, er der kun C-H og C-C eller C=C bindinger i molekylet, og alle disse bindinger er bestemt upolære.
Jeg ville umiddelbart vurdere, at stoffet bestemt er upolært, men alligevel kan det opløses i vand, hvilket formentlig skyldes, at aminen som du selv siger er polær, og kan danne hydrogenbindinger til vandet.
----------------------------------------------------------------------------
Som tommelfingerregel (altså kun en meget løs regel!) skal der fire upolære grupper/bindinger til at opveje én polær gruppe/binding.
Skriv et svar til: MDMA Polaritet
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.