Kemi

Aktiveringsenergi?

15. december 2014 af omgnnamein (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej!
Er aktiveringsenergien for en reaktion konstant? Altså uanset temperatur :-)  

Brugbart svar (0)

Svar #1
15. december 2014 af mathon

k=A\cdot e^{-\frac{E_a}{RT}}

k=A\cdot e^{-\frac{E_a}{RT}}

e^{\frac{E_a}{RT}}=\frac{A}{k}

{\frac{E_a}{RT}}=\ln\left (\frac{A}{k} \right )

{E_{a}}(k,T)=R\cdot \ln\left ( \frac{A}{k} \right )\cdot T

E_a er derfor ikke uafhængig af temperaturen.

Svar #2
15. december 2014 af omgnnamein (Slettet)

Så hastigheden for en reaktion stiger, hvis temperaturen stiger, da flere molekyler kan reagere, da de har højere kinetisk energi, hvilket ændrer aktiveringsenergien? Hvad er det så jeg kan bruge omskrivningen af Arrhenius-ligningen til:
ln(k2/k1)=-Ea/R*(1/T2-1/T1) 
Hvis jeg løser for Ea i denne ligning får jeg jo kun 1 aktiveringsenergi, men til hvilken T? Er ektiveringsenergien så ikke konstant? 

Brugbart svar (0)

Svar #3
15. december 2014 af mathon

Det er mig, der vrøvler.
                                             E_a=RT\cdot \ln\left (\frac{A}{k_T} \right )        og måles i \frac{J}{mol}
hvor k er en funktion af temperaturen, men hvor A sjældent er kendt.
Det problem tackler man ved at regne med forholdet mellem to hastighedskonstanter
resulterende i
                                             \ln\left ( \frac{k_2}{k_1} \right )=-\frac{E_a}{R}\cdot \left ( \frac{1}{T_2}-\frac{1}{T_1} \right )

E_a=R\cdot \frac{\ln\left ( \frac{k_2}{k_1} \right )}{\frac{1}{T_1}-\frac{1}{T_2}}

Brugbart svar (0)

Svar #4
16. december 2014 af Heptan

Aktiveringsenergien er en barriere, der angiver hvor meget energi der skal til for at omdanne et stof til et andet stof. Det består i at bryde bindinger i reaktanterne, og danne nye bindinger i produkterne.

En oplagt måde at tilføre energi til et kemisk system er netop ved at øge temperaturen!

Aktiveringsenergien er konstant med temperaturen, men den kan variere alt efter omstændighederne. Vi udnytter fx katalysatorer til at ændre energiprofilen, så vi ikke behøver at tilføre ligeså meget energi for at få reaktionen til at forløbe. Men jf. Hess' lov er enthalpitilvæksten en tilstandsfunktion, og den samlede energiændring af reaktanterne til produkterne vil derfor være uafhængig af vejen.

Skriv et svar til: Aktiveringsenergi?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.