Fysik

Forskel på termisk og termodynamisk i stjerner?

16. december 2014 af Theresazm (Slettet) - Niveau: A-niveau

Er der nogle, der kan forklare mig forskellen af termisk og termodynamik i stjerner?

Jeg har bogen, De dynamiske stjerner, men der står intet om termodynamik. Energiligevægte er jeg klar over går indunder den termiske ligevægt, men hvad går ind under termodynamik? Ligeledes har jeg forsøgt at læse mig frem til det på engelsk, men kommer i tvivl om det i virkeligheden er det samme? (thermal/thermodynamic)

Håber nogle kan hjælpe mig. På forhånd tak!

Mvh. Theresa

Brugbart svar (1)

Svar #1
16. december 2014 af Heptan

Stjerner består jo mest af hydrogen. Hvis vi ser på den termiske energi af en bunke hydrogenatomer, så ser vi på hvor meget de vibrerer og flyver rundt (hvor meget termisk energi de har).

Termodynamikken er læren om energiens bevarelse. Hvis to hydrogenatomer nærmer sig hinanden, falder deres potentielle energi. Vi taler om at potentiel energi bliver omdannet til kemisk energi, som er energien der er i bindingen mellem de to atomer.

I stjerner er det alt for varmt til at hydrogen kan lave diatomige molekyler, men stjerner er stadig interessante termodynamisk set. Man kan se på, hvor meget "indre energi" en stjerne har, og hvordan en energiform bliver omdannet til en anden. Stjerner lever af fusion, og det er netop her, at hydrogenkerner smelter sammen under dannelse af heliumkerner, og en masse energi, som kommer fra masseenergien i de frie protoner. Så det altså enthalpien af stjerner.

Et andet begreb er entropien, som også er vigtigt i stjerner. Termodynamikkens 2. lov siger, at et system har en tendens til at blive mere "uordent", og det kan det gøre ved at ændre sig til en mere "uordenligt" energi eller varme i form af (varme)stråling.

Der står lidt om termodynamik i astronomi her: http://www.teachastronomy.com/astropedia/article/The-Laws-of-Thermodynamics

Svar #2
16. december 2014 af Theresazm (Slettet)

Mange tak skal du have! 

Vil det sige, at når man kigger på det kontinuerte spektrum af stjernen herunder Planck-kurven, så er det under den termodynamiske ligevægt? 

Brugbart svar (1)

Svar #3
16. december 2014 af Jerslev (Slettet)

#2: Ja - Planckkurver dannes fra systemer af partikler i termodynamisk ligevægt.

Svar #4
16. december 2014 af Theresazm (Slettet)

Tusind tak! Hvor er I bare gode! 

Nu tror jeg endelig det faldt på plads :-) 

Brugbart svar (1)

Svar #5
16. december 2014 af Jerslev (Slettet)

#4: Det var skam så lidt.

Bemærk at et krav om to systemer i termodynamisk ligevægt er meget strengere end et krav om, at to systemer blot skal være i termisk ligevægt.

Skriv et svar til: Forskel på termisk og termodynamisk i stjerner?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.