Kemi
Redoxligevægte
Jeg har en opgave som lyder således: Opskriv den afstemte proces for disproportionering af HNO2 til NO (g) og NO3-, og beregn ligevægtskonstanten for denne proces.
(I) = HNO2, H+ / NO (g), H2O E / V = +1
(II) = NO3-, 4H+ / NO (g), 2 H2O2 E / V= +0.95
Jeg har svært ved at få det til at passe at processenafstemt i en løsning skulle give
3 HNO2 (aq) <--> 2 NO (g) + NO3- (aq) + H3O+ (aq)
Opgaven ligger i del A opgave 3
Svar #1
01. januar 2015 af Heptan
Du kan behandle processerne som ligningssystemer, da der er det samme antal atomkerner på højre og venstre side.
Gang (I) med 3 og træk (II) fra.
(I) 
(I) minus (II) 
Svar #2
Tilføjelse: Proces (I) er en halvreaktion, og for at antallet af elektroner på højre og venstre side også passer, mangler der en elektron på venstre side:
(I) 
(I) 
Svar #4
01. januar 2015 af Juken (Slettet)
Okay så er det rigtigt forstået, at man skal vende proces (II) om så der står : NO + 2H2O -> NO3- + 4 H+ +3e-
når man afstemme de to processer i forhold til oxidationstal, da der ved en disproportonering i (I) og (II) henholdsvis skal ske et fald og en forøgelse i oxidationstal? Eller er det bare overflødigt?
Og derefter vende (II) om igen når man skal opskrive den afstemte reaktion. For ellers kan jeg ikke få 3*(I)-(II) til at give
3 HNO2 --> NO3- + 2NO + H3O+
Svar #5
Du skal kun vende (II) om én gang, derefter lægge processerne sammen.

minus

er det samme som

plus

som er det samme som

3 e- går ud med hinanden:

Træk 2 H2O fra på begge sider:

Træk 1 NO fra på begge sider:

Træk 3 H+ fra på begge sider:

Da H2O + H+ = H3O+:

Skriv et svar til: Redoxligevægte
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.